Danske Havne: Nødvendigt med stabile rammer for havneudbygninger
Danske Havne bakker op om CIP Fondens rapport om nødvendigheden af klare udbygningsplaner for havvind, hvis de danske havne skal have mulighed for at investere i udvidelser.
Der er slet ikke plads nok på de danske havne til at håndtere det enorme antal havvindmøller, der ifølge de politiske ønsker skal opsættes omkring Danmark. Men havnene savner de nødvendige konkrete udbygningsplaner.
"Klare udbygningsplaner er med til at give nogle stabile rammevilkår, og det er dem, alle sukker efter. Både havnene og virksomhederne omkring dem. Så vi er helt enig med CIP Fonden i, at det er vejen at gå,” siger direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen til Maritime Danmark.
CIP Fonden har i en rapport peget på, at manglen på plads på de danske havne kan ramme det nyligt offentliggjorte udbud af danmarkshistoriens største havvindudbygning. Samtidig betyder uklarheden om, hvor, hvornår og hvem, der skal gennemføre de konkrete projekter, at der ikke kan træffes investeringsbeslutninger.
“Stabile rammer og et kontinuerligt flow af projekter er nødvendige for at både havne og virksomheder kan investere med mindst mulig risiko. Hvis en havn skal bygge for flere hundrede millioner, skal man have nogle kontrakter med private virksomheder, der skal bruge de arealer, man bygger - og det kan man kun få, hvis der er en stabil pipeline af projekter, så virksomhederne ved, hvad de har at gøre med,” siger Tine Kirk Pedersen.
De danske udbygningsplaner for havvind kræver, at der hurtigt kommer gang i udbygningen af de havne, der skal bruges til udskibning.
“Byggerierne skal i gang meget snart, men jeg kunne godt ønske mig, at myndighedsbehandlingen gik hurtigere, end det er tilfældet i dag. En måde at minimere risiciene på er også, hvis man kan få nogle hurtigere myndighedsprocesser, som rapporten også peger på,” siger direktøren for Danske Havne.
At dyre havneudvidelser kan være risikable, vidner den milliardstore gæld i Frederikshavn Havn om, ligsom en havneudvidelse i Hanstholm også er endt med stor gæld.
“I den bedste af alle verdener er alle arealerne lejet ud fra starten, men man vil altid bygge lidt større, for at være fremtidssikret. Sådan skal det være - og der vil altid være risici forbundet med havneudvidelser, fordi der er tale om så store investeringer og fordi det tager så lang tid at bygge, at markedet kan nå at ændre sig noget, inden projektet står færdigt, siger Tine Kirk Pedersen.