Hapag-Lloyd bestiller yderligere 6 giganter
Det tyske rederi udnytter ifølge kilder i branchen en option på yderligere seks gigantiske containerskibe i 23.000 teu klassen hos sydkoreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), skriver TradeWinds.
Mens A.P. Møller - Maersk fastholder sin beslutning om, at deres kapacitet er tilstrækkelig, sætter Hapag-Lloyd yderligere fart i udbygningen.
De høje rater betyder, at pengene vælter ind i rederierne og de bliver i stort omfang investeret i kapacitet ikke alene i Hapag-Lloyd, men i endnu større grad i MSC, der har kurs mod 1. pladsen blandt verdens største rederier målt på kapacitet. En talsmand for Hapag-Lloyd bekræfter den nye ordre, men afviser at komme ind på prisen for de seks nybygninger.
Værftet vil heller ikke kommentere, men skrev i en meddelelse mandag, at det havde modtaget en ordre på seks containerskibe til en samlet værdi på 1 mia. dollars “fra et europæisk rederi” til levering i slutningen af 2024.
Det menes, at de tidligere bestilte seks LNG-drevne 23.000 teu containerskibe, koster omkring 165 mio. dollar pr. styk. De skal efter planen leveres mellem april og december i 2023.
DSME´s kreditorer er dog ikke entydigt begejstret for Hapag-Lloyds udnyttelse af optionen på yderligere seks skibe. Det skyldes, at priserne på stål - siden optionen blev underskrevet - er steget drastisk fra omkring 600 dollar/ton ved udgangen af 2020 til omkring 1.000 dollars i øjeblikket.
Kilder vil vide, at værftet på den baggrund af forsøgt at forhandle prisen på de seks senest bestilte skibe op, men uden held.
Ifølge mæglerselskabet Clarksons i London er der i øjeblikket 52 ultra-store containerskibe i ordre - excl. de seneste seks fra Hapag-Lloyd.
Ud over det tyske rederi er også Evergreen, OOCL og Shoei Kisen Kaisha blandt ordregiverne.
Maersk er til gengæld på nippet til at bestille det første CO2-neutrale container-feeder skib.
Kilde: TradeWinds.