danskerederier.gif

Havvind – fra filantropi til ingeniørkunst II

Havvind – fra filantropi til ingeniørkunst II

Lørdag 25. september 2021 kl: 09:45


I anledning af 30 året for opførelsen af den første danske havvindmøllepark Vindeby beliggende på Lollands nordvestkyst, mellem Smålandsfarvandet og Storebælt – har Ørsted produceret en række videoer der fortæller havvindmølleparkernes historie.

Oliekrisen i 1973 tog Danmark, og de fleste andre lande, på sengen. Hvordan kunne vi gøre os mindre afhængige af import af olie? Havvindmøller var en de muligheder man begyndt at undersøge (Episode 1: Hvorfor havvindmøller)

Havvindmøllerne skulle rejses et sted hvor det blæste, men heller ikke for langt fra land. Her kom Lolland ind i billedet (Episode 2: Hvorfor Lolland)

Vindeby var verdens første havvindmøllepark. Så alt skulle udtænkes fra bunden (Episode 3: Planlægningen)

Havvindmøller kræver stabile fundamenter. Men hvordan skulle de udformes, og hvor skulle de bygges (Episode 4: Fundamenterne)

Vi bringer de sidste fire afsnit i serien i morgen søndag.

Kilde: Ørsted









Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Video: Krydstogtskibene tilbage i Miami
- Uha - det må bare ikke ske
- Sådan kan man også tage lods om bord
- Kom med på redningsøvelse i Grønland
- Hov - der kom lige noget i vejen
- Video: Superyacht sniger sig under bro
- På arbejde med en lods i Nuuk
- Ny flot undervisningsfilm om DFDS
- Sådan parkerer man et skib i dok
- Containerskib vædrer havneanlæg i Taiwan
- Julehilsen fra de udsendte soldater
- Hurtig indsats hindrede brand i at brede sig


Dagens mest læste

- Iran er rasende: "Internationalt røveri"
- Voldsom brand i krydstogtskib
- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe
- Fred Olsen vil forhindre beskidt skrotning
- Equinor er nu ude af Rusland


Ugens mest læste

- Sigtet for spritsejlads efter grundstødning
- Maersk forlænger plastikoprydning med et år
- 113 år gammelt sejlskib skal fragte igen
- Kina øger importen af billig russisk olie
- Grækenland er helle for russiske STS-opps
- To forskellige sejltyper på kommende bulker
- Hidtil største E-Flex færge leveret til Stena
- Forældede redningsskibe truer sikkerheden
- Maersk-ejer tjente mere end 50 mia. kr.
- Mindst 7 døde efter brand på færge
Klik venligst
Klik venligst