Fra skibsbygning til ophugning
FREDERIKSHAVN: Det handler igen om store skibe i Frederikshavn. Men de skal ikke som tidligere bygges i byen, men derimod ophugges. Den amerikanske virksomhed M.A.R.S indviede i går det første værft uden for USA, der skal have fokus på ophugning af skibe på en hidtil uset miljøvenlig måde.
Det er en stærk konkurrence, der møder det nye værft, i kampen om at tiltrække skibe til ophugning. For det kan gøres 50-60 pct. billigere på de miljøsvinende og farlige ophugningsværfter i Sydøstasien. Men M.A.R.S og Frederikshavn Havn vil konkurrere ved at gøre ophugningen markant mere effektivt og voldsomt meget mere miljøvenlig.
Det kan bl.a. lade sig gøre, fordi der ved renoveringen af det 290.000 kvadratmeter store havneareal blev nedstøbt en membran i samme størrelse, der skal opsamle alle de væsker og olie, der bliver spildt under ophugningen af såvel skibe som offshoreplatforme.
Den cirkulære økonomi kommer også i centrum med en målsætning om, at værftet vil kunne genbruge 97 pct. af de materialer, der bliver ophugget, hvilket ifølge virksomhedens europæiske chef, Kim Thygesen, er “uden sidestykke” i forhold til andre steder i verden.
Frederikshavns borgmester, Birgit Stenbak Hansen (S) glæder sig over den nye virksomhed, som hun regner med, vil skabe op mod 200 arbejdspladser i byen. Langt fra de mellem 1.500 og 2.000 af byens indbyggere, der var beskæftiget på Danyard i værftets storhedstid i 80´erne og 90´erne, men for borgmesteren et vigtigt skridt i retning mod at omdanne Frederikshavn til et nyt produktionscentrum, der baserer sig på filosofien i cirkulærøkonomi.
Det nye specialbyggede recyclingværft blev indviet i går af udenrigsminister Jeppe Kofod. Som en af sine første opgaver skal det nye værft stå for genindvindingen af de to platforme Tyra Øst og Tyra Vest.
Værftet forventer at genindvinde 200.000 tons bearbejdet stål årligt.
Kilde: JP og Frederikshavn Havn