To forskellige sejltyper på kommende bulker
I jagten på at nedbringe CO2-udledningen vil et tørlast skib fra japanske MOL Drybulk blive lanceret med to forskellige typer sejl. Skibet, der forventes lanceret allerede i 2024, vil i et pilotprojekt blive udstyret med både rotorsejl og et såkaldt “rigid-sejl”.
MOL Drybulk har indgået et partnerskab med bioenergiselskabet Enviva om udviklingen af en 62.900 dwt stor bulker, der vil kombinere de to teknologier. Skibet skal bygges på Oshima Shipbuilding, der i forvejen har arbejdet sammen med MOL om udvikling af det såkaldte “rigid sejl” kendt som Wind Challenger
Et rigidsejl ligner - meget firkantet sagt - en flyvinge, der placeres lodret på skibet og udnytter vinden på samme både som på et fly. Men på et skibe vil sejlet kunne “hejses” op og ned afhængig af vinden.
Skibet vil desuden blive udstyret med tre rotorsejl fra Anemoi, der tidligere har arbejdet sammen med det japanske rederi og iøvrigt stod for installationen af det første rotorsejl på en ultramax-bulker tilbage i 2018.
Kilde: Maritime Executive