Åbent brev til officerer og redere

Når staten nu ikke vil, opfordrer forhenværende navigatør Poul Erik Larsen søfartens egne organisationer til at tage over, og udviser rettidigt menneskelig omhu, for at få de danske gidsler fri

Åbent brev til Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening

Søfartens Ledere kom dagen efter aktionen, tirsdag den 28. februar, hvor Absalon opbragte et piratmoderskib, med en advarsel mod væbnede aktioner af den art, i en artikel i Politiken.

Det kan gå galt, mener Søfartens Ledere. Væbnede befrielsesaktioner mod somaliske pirater kan udgøre en potentiel fare for danske søfolk. Derfor tager Søfartens Ledere afstand fra væbnede aktioner i kampen mod piraterne!

I artiklen udtalte Fritz Ganzhorn følgende:

- Dagens aktion er et bevis på, at det kan gå galt. Det er også tidligere gået galt i lignende situationer, hvor gidsler mister livet. Vi opponerer mod, at væbnede alene er kursen for de militære styrker. At de militære styrker sætter hårdt mod hårdt, det gør ikke vores søfolk en tjeneste. Det kan derimod blive farligt -.

Fritz Ganzhorn understreger dog, at det er svært at kritisere en aktion, hvor danske styrker befrier en stor gruppe gidsler. Alligevel mener han, at de militære styrker først og fremmest bør forhandle i gidseltagninger frem for at ty til væbnede befrielsesaktioner(?)

I samme artikel var der en udtalelse fra Danmarks Rederiforening. Her havde man en mere positiv indstilling til militær magt overfor de såkaldte moderskibe.

Af artiklen fremgår det jo, der er ikke enighed mellem Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening i deres holdning til, hvordan flåden skal forvalte deres kamp mod piraterne. Det burde ellers være i begge foreningers interesse at trække på samme hammel, og derved opnå optimal sikkerhed for handelsskibene.

Dagen efter Politikens artikel var offentliggjort, kom der en berigtigelse fra Søfartens Ledere på deres hjemmeside, som nu havde ændret deres udtalelse til, at væbnede aktioner er farlige, men nødvendige.

I denne artikel på Søfartens Lederes hjemmeside, gør Fritz Ganzhorn nu opmærksom på, at selv man kunne læse noget andet i Politikkens artikel, så er Søfartens Ledere faktisk enige med Danmarks Rederiforening i, at det kan være nødvendigt med magt og våbenanvendelse overfor somaliske pirater.

Om det er avisens journalist, der har misforstået Fritz Ganzhorns udtalelser, eller Fritz Ganzhorn følte han hellere måtte rette ind efter rederiforeningen, skal jeg ikke kunne sige.

Selv mener han, at det desværre ikke fremgik særligt tydeligt af artiklen, at det han advarede imod ikke er opbringningen af piratmoderskibe, men deciderede befrielsesaktioner, hvor gidslerne befries med våbenmagt. I sådanne situationer er det forsat foreningens holdning, at strategien skal være en forhandlingstilgang, hvor det er rederiets opgave at forhandle sine medarbejdere fri.

Så er det man spørger sig selv, hvordan fanden er holdningen så, når rederiet ikke magten den opgave?

Skal gidslerne så bare ofres, og være overladt til sig selv, uden hjælp fra hverken søfartens egne organisationer, eller regeringen?

Og, hvor længe syntes man det er i orden, at lade uskyldige søfolk lide under denne offerrolle, man tilsyneladende har tiltænk dem?

Nu har Leopards besætning siddet som gidsler i snart 14 måneder, formodentligt under umenneskelige forhold man ikke i sin vildeste fantasi kan forestille sig. Har man gjort sig nogen overvejelser i retning af, hvor længe kan et menneske udholde dette?

Når regeringen totalt har afskrevet sig noget ansvar for gidslerne, er det så ikke på tide søfartens egne organisationer tager over, og udviser rettidigt menneskelig omhu og får sat noget effektivt iværk for at få disse stakkels mennesker befriet fra deres helvede i den somaliske ørken?

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark