Åbent brev til statsministeren

Statsminister Lars Løkke Rasmussen Jeg tillader mig hermed at skrive hvad jeg, og formodentlig en hel del danske søfolk, mener om situationen med piratterroren i det Indiske Ocean.

Jeg har en tyrkertro på, at om ikke det hjælper, så skader det heller ikke, at lade dig og dine politikerkollegaer høre hvad menigmands holdning er.

Efter min mening, er problemet omkring pirateriet efterhånden nået et punkt, hvor det er tvingende nødvendigt at der fra politisk side udvises effektivt handling, og ikke som hidtil, hypoteser om hvad man evt. kunne gøre. Piratproblemet er ikke nyt. Politisk uvilje mod at bekæmpe problemet effektivt, er heller ikke nyt.

Det har pirat bagmændene nydt godt af siden de opdagede hvor let det var for dem, at forpeste tilværelsen for mange hundrede søfolk. At disse pengegriske forbrydere nu har et stort forspring i forhold til at bekæmpe dem, kan i som politikere, kun kan takke jer selv for, med den passivitet der hidtil har været udvist.

Derfor står i nu overfor et problem, som bliver endog meget svært at komme til livs. Piratbagmændene har gennem de år, de har praktiseret deres forbrydelse på absolut gode betingelser, uden de helt store repressalier fra myndighedernes side, oparbejdet et netværk og en økonomisk kapacitet, som de ikke lige er parat til at give afkald på, til fordel for et nødhjælpeprogram som kunne komme mange af deres fattige landsmænd til gode. De er kyniske og griske forbrydere, som absolut ikke tænker på at dele deres rov med andre.

Vi er blevet overdænget med fraser om, at piraterne er fattige fiskere, der i deres harme over at se deres fiskeri blive ødelagt af udenlandske fiskeres virke i deres farvande.

Dette er måske tildels korrekt i nogle sammenhæng. Og kunne måske give grund til en vis sympati. Det er bare ikke sådan, det forholder sig i den virkelige verden.

Jeg er absolut tilhænger af, at man vil hjælpe de fattige fiskere i gang med at opbygge en fornuftig levevej. Det samme gælder opbygning af et effektivt kystbevogtningsprogram i hele den østafrikanske region. Det ville helt sikkert være et godt skridt på vejen mod en begrænsning af pirateriet. Det er set i andre piratplagede områder. Problemet er bare, denne mulighed har været diskuteret i flere år. Og i lige så mange år, bare blevet ved snakken!

At dansk jura ikke kan håndtere problemet med pirateriet, er åbenbart et faktum i ikke kan se bort fra. Det har jo så tydeligt vist sig i den sidste tid. Statsadvokatens forklaring på tv, om hvorfor de sidst tilbageholdte pirater på Esbern Snare ikke kan retsforfølges, var intet mindre end en skandale, som jeg er overbevist om skabte mere harme, end forståelse for retssystemet. At forklaringen helt sikkert er ganske korrekt, er jeg ikke i tvivl om. Men det viser jo bare, at vores retssystem skal ændres i forhold til den opgave, der kræves for bekæmpelsen af pirateriet!

Jeg ved ikke om du, som politiker, kan forstå den frustration de søfolk, der har deres daglige virke i piratfarvandene, helt sikkert må føle, som situationer er for nuværende?

Eller den frustration, som besætningen på Esbern Snare helt sikkert også må føle. Deres, ellers absolut gode indsats, bliver på det nærmeste latterliggjort af nogle støvede, og å så humane, paragraffer i en total ubrugelig lovgivning.

Og ikke mindst de mange søfolk, der sidder til fange under kummerlige og uværdige vilkår på Somalias kyst.

Deres frustration kan vi desværre ikke få noget at vide om. Men jeg er overbevist om, deres frustration absolut ikke er mindre. Syntes du Danmark kan være det bekendt?

Jeg vil derfor opfordre dig, og alle dine kollegaer, til at tage hurtig fat på en effektiv og virkelig brugbart indsats med henblik på løsningen af piratproblemet, og i fremtiden at tage berettiget hensyn til søfartserhvervet, og mindre til piraternes ve og vel.

Du er velkommen til at kigge ind på Facebook siden – Straf Piraterne – der kan du læse en hel del om søfolks og almindelige menneskers meninger omkring hele piratproblematikken. Og til orientering vil dette brev også være at finde der.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen, forhenværende navigatør.

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

04.10.2024Maritimedanmark.dk

Video viser forgæves kamp mod Houthie.drone

04.10.2024Maritimedanmark.dk

Historisk stort iltsvind i de danske farvande

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Ellen har igen problemer med batterierne

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Afstemning om krydstogt-fri dag

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver store nybygningsordrer

01.10.2024Maritimedanmark.dk

Rederierne roser statsministerens åbningstale

30.09.2024Maritimedanmark.dk

Ruby ankret op ud for London

Jobmarked

Se alle

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

DTU Aqua

1. Styrmand - DTU Aqua

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib? DANA er et forskningsskib bygget primært til fiskeriforskning. Skibet udfører hvert år en række fisketogter for DTU Aqua af typisk 3 – 5 ugers varighed, men udfører også andre typer togter, herunder multifunktionstogter med mange forskellige opgaver, både for DTU Aqua, andre DTU-institutter samt andre universiteter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Udviklingsselskabet By & Havn I/S

By & Havn søger Havnefoged til Københavns Havn

Er du erfaren leder med maritim faglig tyngde, - og drømmer du om at løfte sikkerhedsansvaret i hovedstadens havn? Så er det måske dig, som vi leder efter som ny havnefoged i Københavns Havn.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Skipper til slæbebåd

Rohde Nielsen søger en engageret og dygtig skipper til en af vores slæbebåde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark