Alle større skibe skal have et nummer
IMO har besluttet, at alle større last- og passagerskibe skal tildeles et unikt rederi- og ejeridentifikationsnummer. Beslutningen kommer også til at gælde for danske lastskibe med en bruttotonnage over 300 ton og passagerskibe i international fart.
Formålet med at indføre et unikt rederi- og ejerdentifikationsnummer er at forstærke sikkerheden til søs med særligt henblik på såkaldt maritim sikring og terrorbekæmpelse, mens nummeret også kan hjælpe til med at bekæmpe forurening og forebygge maritimt bedrageri.
Id-nummeret tildeles ejeren af skibet og en hvilken som helst anden organisation eller person, som f.eks. operatøren eller bare-boat befragteren, der har overtaget ansvaret for driften af skibet fra ejeren (og som har erklæret sig indforstået med hensyn til overtagelsen af alle pligter og ansvarsområder - jf. den såkaldte ISM-kode)
Id-nummeret tildeles af Lloyd's Register - Fairplay (LRF), som på vegne af IMO driver programmet for registreringen. Du kan se mere her.
Det unikke rederi- og ejeridentifikationsnummer. skal fremgå af følgende certifikater:
Documents of Compliance Safety Management Certificate International Ship Security Certificate Continuous Synopsis Record.
Søfartsstyrelsen indhenter numrene hos LRF for de ejere og redere, som allerede har fået tildelt et nummer. De ejere og redere, der endnu ikke har fået tildelt et nummer, skal selv henvende sig til LRF og få tildelt et nummer, som skal indberettes til Søfartsstyrelsen.
Hvordan får rederiet tildelt et Id-nummer?
Nummeret kan søges direkte på http://imonumbers.lrfairplay.com/ . Ligeledes kan downloades ansøgningsblanketter i Word- og pdf-format.
Efter tildeling af nummeret skal rederiet fremsende dette til Søfartsstyrelsen med dokumentation for nummerets rigtighed.
Hvad hvis rederiet glemmer eller mister sit Id-nummer?
Har rederiet, f.eks. i forbindelse med udstedelse af en ny CSR-rapport, glemt eller mistet sit nummer, kan dette findes på http://imonumbers.lrfairplay.com eller på
Fra hvornår skal Id-nummeret bruges?
Nummeret bliver taget i brug for certifikater der udstedes efter den 1. januar 2009. Certifikater udstedt inden denne dato bevarer fortsat deres gyldighed. Søfartsstyrelsen kan dog allerede nu tilbyde at sætte nummeret på de internationale certifikater.
De nye regler om unikt rederi- og ejeridentifikationsnummer findes i Søfartsstyrelsens Meddelelse B kapitel 11, Regel 3-1. Disse regler tager udgangspunkt i IMO-resolution MSC 194/80.
Kilde: Søfartsstyrelsen