Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år

LNG manifesterer sig i stigende grad som industriens foretrukne mellemstation på vej mod den CO2-neutrale fremtid, som flere rederier satser på at nå i 2050. Det er først og fremmest nye tank- og containerskibe, der nu bestilles til LNG-drift, viser tal fra Gibson Shipbrokers.

CMA CGM er helt i front med LNG-drift..

Tankskibe udgør med 14 styk mere end halvdelen af de skibe, der i år er blevet bestilt til LNG-drift. Ni nybygninger er containerskibe, mens to er fragtskibe og to biltransportskibe.

Og det er først og fremmest de større skibe som

VLCC´ere, Suezmax og Aframax tankskibe, ultra-store containerskibe og Newcastlemax bulkers, der bestilles til LNG-drift.

Ifølge Gibson er tankskibe og bulkers specielt velegnet til LNG-drift, fordi brændstoftankene kan placeres på dækket og dermed kun har en begrænset indflydelse på skibets kapacitet.

På containerskibe har det været de største nybygninger, der er blevet udstyret til LNG-drift. Her udgør tabet af teu-kapacitet et forholdsvis lille problem. Anderledes ser det ud på de mindre containerskibe.

Således har franske CMA CGM, der ellers har bestilt flest LNG-drevne skibe, netop annonceret en ordre på op til 20 containerskibe i Panamax størrelse med en kapacitet på 5.000 teu, der bliver leveret med gammeldags maskineri og scrubbere, fordi skibene ifølge Gibson er for små til at få installeret LNG-brændstoftanke.

Men der synes til gengæld at være flere bestillinger af LNG-drevne bulkcarriere på vej, bl.a. fra mineselskabet Rio Tinto, der er i forhandlinger med kinesiske værfter om at bygge op til 12 Newcastlemax til en samlet værdi på godt 800 mio. dollar.

Skibene på 210.dwt.

skal bruges til at transportere jernmalm mellem Australien og Kina og skal levers fra 2023.

Ifølge IMO er der i øjeblikket mere end 130 LNG-drevne skibe i ordre. Heraf er mere end 40 containerskibe. Hapag-Lloyd har således seks af de helt store på 23.000 teu under bygning på DSME i Sydkorea, mens CMA CGM har fire 22.000 teu og ni 15.000 teu LNG-drevne i ordre.

Antallet af ordre på LNG-drevne skibe stiger fortsat, fordi ejerne ser en umiddelbar fordel ved dette brændstof. “Spørgsmålet, der synes sværere og sværere at finde et definitivt svar på er, hvor lang tid, der vil gå, inden alternative brændstoffer som ammoniak, metanol og hydrogen bliver en realitet og begynder at tage markedsandele fra LNG,” spørger Gibson.

Mæglerfirmaet regner med, at det vil ske indenfor dette årti. Maersk er som bekendt allerede godt i gang med et løfte om at lancere det første metanoldrevne container feeder-skib allerede i 2023.

Kilde: Offshore Energy

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.01.2025Maritimedanmark.dk

NORDEN udvider flåden med to multipurpose skibe

11.01.2025Maritimedanmark.dk

NCT Offshore tager levering af kabellægger

07.01.2025Maritimedanmark.dk

Ziton tager levering af nyt installationsfartøj

06.01.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard tager levering af isbrydende skib

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Tuco Marine leverer ProZero passagerfartøj til rutesejlads i Norge

15.12.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer bestiller fire ny slæbebåde

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye miljøskibe kan hurtigt være klar - men planen mangler

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia vil undersøge mulighederne for vind-fremdrift på nye fartøjer

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark