Andrea Dorias forlis for 50 år siden

For 50 år siden var et andet stort italiensk passagerskib centrum for hele verdens opmærksomhed. Det skete, da den italienske liner Adrea Doria i tæt tåge kolliderede med den svenske liner Stockholm, 300 sømil øst for New York. 46 mennesker omkom.

Natten til den 26. juli 1956 var Adrea Doria ved at nærme sig sit mål New York, efter en sejlads over Atlanten der var begyndt i Genova 9 dage tidligere. Om bord befandt sig 1.134 passagerer og 572 besætningsmedlemmer.

Der var tæt tåge i farvandet, og selv om kaptajnen havde nedsat hastigheden en anelse, sejlede det store skib fortsat med 20 knob i det stærkt trafikerede farvand. Andrea Dorias 58-årige kaptajn Piero Calamai satte sin lid til skibets radar.

Formiddagen forinden havde den svenske liner Stockholm forladt New York med kurs mod Europa. Sidst på aftenen befandt den sig i samme farvand som Andrea Doria, med nedsat fart på grund af den tætte tåge, men i modstrid til en stående ordre, befandt skibets kaptajn sig ikke på broen på trods af den dårlige sigtbarhed. Også svenskerne satte deres lid til radaren.

Ifølge de internationale søvejsregler skal et skib kunne stoppe på halvdelen af den sigtbare distance. Denne regel bliver dog kun sjældent overholdt. Det gjorde den heller ikke i dette tilfælde.

Ved det senere søforhør viste det sig, at den italienske kaptajn kun havde ringe viden om hvordan radaren fungerede. Heller ikke den svenske radar var indstillet korrekt.

Resultatet blev, at de to skibe opdagede hinanden for sent til at de kunne dreje af. Stockholm vædrede Andrea Doria og efterlod så stort et hul i skibets side, at Adrea Doria sank den efterfølgende dag.

Langt hovedparten af de godt 1.700 passagerer og besætningsmedlemmer på Andrea Doria blev reddet af tililende skibe, men 46 mennesker omkom.

Kaptajn Calamai fik efterfølgende stor ros for sin håndtering af evakueringen af Andrea Doria, men vel vidende at det var hans fejltagelser der havde ført til ulykken, insisterede han på at gå ned med sit skib. Det lykkedes dog i sidste øjeblik besætningen at overtale Calamai til at forlade skibet, hvilken han gjorde som sidste mand.

Calamai blev aldrig straffet for sine fejltagelser, men han fik ikke en kommando igen.

Redaktionen

Se video af Andrea Doria og forliset herunder:

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark