APM Terminals plus på 922 mio. kr.
APM Terminals fik i 3. kvartal et overskud på 922 millioner kroner mod et overskud på 866 millioner kroner i 3. kvartal 2010. Sammenlagt for de første 3. kvartaler er overskuddet på 2,5 milliarder kroner mod 3,8 milliarder kroner i samme periode 2010.
Det globale containerterminalmarked målt i TEU steg med 7% i forhold til 3. kvartal 2010 og 7% i de første ni måneder i forhold til samme periode sidste år (Drewry).
APM Terminals er vokset hurtigere end det globale marked. Antallet af containere håndteret af APM Terminals (målt i samlede antal kranløft justeret for APM Terminals ejerande) steg med 11% i forhold til 3. kvartal 2010 og med 10% på sammenligneligt grundlag. For de første ni måneder var stigningen 5% i forhold til samme periode 2010 og 8% på sammenligneligt grundlag. Væksten er et resultat af højere kapacitetsudnyttelse samt positiv effekt af porteføljeoptimering.
Alle regioner har bidraget positivt til stigningen med stærk udvikling i markederne i Afrika, Kina og Sydøstasien, hvor der blev genereret en sammenlignelig stigning i terminalmængder på 14% i forhold til de første ni måneder af 2010.
I 3. kvartal underskrev APM Terminals en koncessionsaftale med den costaricanske regering om at bygge og drive den nye Moin container terminal på den caribiske kyst, og APM Terminals overtog ligeledes driften af havnen i Callao, Peru.
I oktober 2011 vandt APM Terminals koncessionen på driften af Skandia Container Terminal i Göteborg – Sveriges største, og den 8. travleste containerterminal i Nordeuropa med håndtering af 880.000 TEU i 2010. Koncessionen inkluderer investeringer i forbedret infrastruktur på USD 115 mio. de første fem år. Koncessionen er betinget af godkendelse af de svenske konkurrencemyndigheder. Overdragelsen af ledelse og drift af terminalen forventes at finde sted i 1. kvartal 2012.
Sikkerhed er øverst på APM Terminals’ agenda og LTIF var 3,91 pr. million arbejdstimer for de seneste fire kvartaler. APM Terminals har fortsat fokus på at undgå ulykker samt på at fremme sikkerhedskultur og -systemer.
Den betydelige forbedring i marginer og konkurrenceevne var først og fremmest en følge af konsekvent implementering af forbedrede driftsmetoder, forbedret effektivitet i partnerskaber med kunder, optimering af porteføljen og restrukturering af indlandsaktiviteter
Kilde: A. P. Møller - Mærsk