Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage
Efter at have tjent som basishavn for Royal Arctic Line i næsten 50 år, måtte Aalborg Havn i 2022 sige farvel til en stor kunde - og dermed en solid indtjening. Men nu er hullet lukket.
Opstandelsen var stor i Aalborg Havn, da Royal Arctic Line tilbage i 2016 annoncerede, at rederiet ville flytte og benytte Aarhus som anløbshavn i Danmark. Det skulle ske allerede i 2019, mente rederiet, men efter trusler om erstatningkrav og forhandlinger med Aalborg Havn valgte Royal Arctic Line at leve op til kontraktens betingelser og beholde Aalborg som basishavn til kontraktens udløb i 2022.
Det gav havnen tid til at forberede sig på afskeden med en stor kunde gennem næsten 50 år. Og det indtægtstab, som rederiets skifte førte med sig, bliver indhentet i år.
"2024 er det første fulde år efter de omvæltninger. Vi kender jo ikke omsætningen endnu, men vores forudsigelser er, at vi lægger en del til, så vi er godt og vel på den gode side af et fuldt år med Royal Arctic Line. Det vil sige, at vi kommer til at omsætte for mere end de 240 millioner kroner, som vi lå på inden," siger Kristian Thulesen Dahl, som er direktør for Port of Aalborg til mediet Vigeur.
.Afskeden med Royal Arctic Line betød, at havnen selv overtog driften af containerterminalen. Og her har havnen oplevet en positiv udvikling.
"Vi regnede med, at det ville tage tre-fire år at få banket containerteminalen op til noget, som ligner break-even. Det har vi rundet nu, og den hviler økonomisk i sig selv," fortæller Kristian Thulesen Dahl.
Samtidig spiller indtægter fra vindmølleindustrien nu en større rolle i havnens regnskaber, hvor omsætningen har fået et grønnere præg.
"Der er flere grønne virksomheder på havnen, men alle virksomheder tænker bare grønnere i dag," siger havnedirektøren ifølge Vigeur.
-emte