Containerrederier overser mulighederne

Containerskibsfarten har i de sidste fem år stort set givet underskud, og det ser ikke umiddelbart ud til at blive bedre. Fragtraterne svinger nemlig rigtig meget, og rederierne er selv delvist skyld i problemerne, for de er ved at opbygge en kapacitet, som der ikke er brug for. Til gengæld overser rederierne nogle muligheder, skriver McKinsey.

Mange rederier har mulighed for at øge deres indtjening med 10-20 procentpoint, hvilket for mange er nok til at vende underskud til overskud. McKinsey nævner design af rutenetværk som et eksempel, for her har mange rederier mulighed for at effektivisere ved at investere i et nyt system, der bruger algoritmer til at træffe effektive beslutninger om netværk.

Det helt store problem for containerrederierne er dog den kapacitetsopbygning, der foregår i disse år. Det typiske nybyggede containerskib kan rumme 10.000 20-fods containere, hvilket er fem gange mere end i 1990’erne. Rederierne er ivrige efter at fylde skibene op og udnytte de effektivitetsmuligheder, som de store skibe indebærer. Men det fører omvendt bare til store udsving i overskudsgraderne. I 2009 fik containerrederierne rekordstore tab, men vendte i 2010 tilbage til overskud, som igen blev afløst af tab i 2011.

Der er og bliver en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, og den ubalance bliver kun værre af de meget store containerskibe, som rederierne får bygget i disse år. Der er en udvikling i gang, konkluderer McKinsey, hvor de store rederier tager markedsandele og trænger de små rederier helt ud af markedet.

Kilde: Hellenic Shipping News

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Det svenske søværn har færdiggjort undersøgelse ved kabelbrud

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark