COP17: Ingen afgift på skibstransport
Deltagerne ved COP17 er blevet enige om at oprette en grøn fond fra 2020, som skal hjælpe ulandene med klimatilpasninger og opbygning af vedvarende energi. Et forslag om en afgift på skibstransport faldt i sidste forhandlingsrunde.
En række NGOer foreslog tidligere på konferencen, at skibsfarten skulle være en væsentlig bidragsyder til den grønne fond, via en afgift på 25 dollar pr. skibstransport.
Forslaget mødte dog kraftig modstand fra en række lande med USA, Kina og Indien i spidsen, og det overlevede ikke den sidste hektiske forhandlingsrunde på konferencen. Fonden mangler forsat hovedparten af sin finansiering
Ud over oprettelse af den grønne fond - der på sigt skal rejse 100 milliarder dollar årligt - blev deltagerne på COP17 enige om en køreplan, der skal sikre indgåelsen af en global bindende klimaaftale i 2015. Aftalen skal træde i kraft i 2020.
En række industrilande, herunder EU, har givet tilsagn om, at de vil forlænge Kyoto-protokollen med yderligere fem år. En tidsplan for forlængelsen skal aftales i løbet af 2012
For udviklingslandene - blandt dem Kina - indebærer en forlænge Kyoto-protokollen ikke det helt store, eftersom de ikke er forpligtet af aftalen. Heller ikke USA har ratificeret Kyoto-protokollen.
Rusland, Japan og Canada vil ikke være med til at forlænge deres forpligtelser i forhold til Kyoto-protokollen. De begrunder deres holdning med, at verdens største CO2-udledere som USA og Kina ikke har nogen juridiske bindinger og dermed giver det ikke mening. Men de tre lande har forpligtet sig til at være med i en ny juridisk bindende klimaaftale i 2015.
USA og Kina står i dag for omkring 40 procent af de menneskeskabte klimaudslip.
Kilde: politiken.dk