Cosco overtager Orient Overseas
Cosco Shipping Holdings har tilbudt at betale 6,3 milliarder USD for en andel på 90,1 procent af Orient Overseas International. Shanghai Port International Group sidder på den resterende andel af aktierne. Handlen vil skabe det tredje største containerrederi i verden.
”Denne beslutning er blevet nøje overvejet, og vi mener, at det hjælper med at sikre OOIL's fremtidige succes. Vi er sikre på, at Cosco Shipping Holdings er den rigtige partner for os”, siger Andy Tung, CEO for Orient Overseas, i en fælles erklæring fra e to selskaber.
Fusionen, der har været spekuleret i i flere uger er dermed bekræftet. En aftale ville skabe en industrigigant med over 400 skibe, der har en samlet kapacitet på 2,9 millioner TEU, der kun overgås af Maersk Line og Mediterranean Shipping Company.
OOCL blev grundlagt i 1969 af Hong Kong shippingmagnaten Tung Chao-yung. Hans søn Tung Chee-chen er bestyrelsesformand og administrerende direktør for selskabet, mens andre familiemedlemmer har ledende roller.
Cosco, der øgede sin containerskibsforretning efter en fusion med China Shipping, har støtte fra Orient Overseas kontrollerende aktionærer, der ejer to tredjedele af beholdningen.
Begge virksomheder er partnere i Ocean Alliance sammen med CMA CGM og Evergreen Marine. UBS AG har været rådgiver for Cosco Shipping og SIPG, mens JP Morgan Securities (Asia Pacific) har rådgivet OOIL i forbindelse med handlen.
Sammenlægningen af de to rederier fortsætter konsolideringen i sektoren, hvor CMA CGM har købt Neptune Orient Lines og Maersk Line erhvervet Hamburg Sud. Samtidig har Hapag Lloyd gennemført to overtagelser, og Japans tre store containerrederier bliver til en enhed.
Kilde: Orient Overseas International