Cybertrusler: Selvstyrende skibe skal rustes
De autonome systemer vinder mere og mere indpas på skibe verden over. Det er smart, men det giver også kriminelle flere muligheder. Derfor skal sikkerheden øges, hvis data fra sensorer bliver hacket eller fejler, påpeger DTU, der arbejder på et projekt til store fragtskibe.
Sensorer er smarte, men de kan blive ramt af fejl eller udsættes for cyberangreb, der kan give forkerte data.
"Derfor er det vigtigt at få udviklet en robusthed i de autonome systemer, så vi altid kan stole på dem,” siger lektor Roberto Galeazzi, der er leder af DTU’s Center for Collaborative Autonomous Systems.
Han er sammen med kolleger i gang med et projekt, der skal øge sikkerheden ved sensorbaserede systemer, der i dag ikke taler sammen eller understøtter hinanden. Det gælder gps, radar, kompas og AIS.
Roberto Galeazzi har som noget nyt forbundet disse systemer til et sammenhængende autonomt overvågningssystem og ved hjælp af kunstig intelligens og algoritmer gjort det muligt at identificere, hvis data fra et af navigationsinstrumenterne, fx gps’en, ikke er korrekte.
Og ikke nok med, at det autonome system kan identificere forkerte data, det kan også erstatte dem, så eksempelvis radar og kompas i stedet kan bidrage med oplysninger om skibets position og fart, som ellers typisk indhentes fra gps’en.
”Systemet kan på den måde hjælpe besætningen til en mere sikker sejlads. På sigt kan man også forestille sig, at man med et sådant system i perioder vil kunne give besætningen mulighed for at fokusere på andre opgaver end navigationen,” siger Roberto Galeazzi.
Kilde: DTU