Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
Maersk, DSV Panalpina, DFDS, Ørsted , SAS og Københavns Lufthavne er gået sammen i et partnerskab, der vil bygge en brintfabrik i hovedstadsområdet allerede i 2023. Fabrikken skal fuldt udbygget i 2030 kunne levere mere end 250.000 tons bæredygtigt brændstof til skibe, fly og vejtrafikken.
Det ambitiøse projekt, der også støttes af Københavns Kommune, skal i første fase bygges op omkring et 10 MW elektrolyseanlæg, der kan producere bæredygtig brint til brug i lastbiler og busser, skriver parterne i en fælles pressemeddelelse.
Fase 2 omfatter et elektrolyseanlæg på 250 MW, der kunne stå klar i 2027, når den første strøm fra havvindmølleparkerne ved Bornholm efter planen kunne blive leveret. Det vil kunne kombinere produktionen af bæredygtig brint med opsamlet CO2, der kan bruges til at producere bæredygtig methanol til brug på skibe og bæredygtigt flybrændstof i form af e-kerosene,
Endelig vil fabrikkens elektrolyseanlæg i fase 3 kunne opgraderes til 1,3 GW, når havvindparkerne ved Bornholm er fuldt udbygget forventeligt i 2030. På det tidspunkt vil det ambitiøse danske projekt kunne levere 250.000 tons bæredygtigt brændstof årligt til brug i busser, lastbiler, skibe og fly. Projektet har potentiale til at kunne dække 5 pct. af det fossile brændstofforbrug i Københavns Lufthavne i 2027 og 30 pct. i 2030.
Partnerskabet vil nu indlede en dialog med myndighederne om de rammer og politikker, der er nødvendige for at understøtte udviklingen af udnyttelsen af bæredygtigt brændstof i storskala i den danske transportsektor og for at søge offentlig medfinansiering til et tilbundsgående forundersøgelse.
Hvis forundersøgelsen bekræfter levedygtigheden af visionen, vil den endelige investeringsbeslutning for projektets første fase sandsynligvis allerede kunne tages i 2021, hedder det i pressemeddelelsen.