Emma Mærsk tømt for vand
Lørdag blev det sidste vand pumpet ud af maskinrummet på Maersk Lines containerskib Emma Maersk, der ligger på værft i Palermo. Force Technology skal nu sammen med andre eksperter forsøge at finde årsagen til ulykken.
”Et af de spørgsmål, vi meget gerne vil have svar på, er, om skaden er noget specielt for Emma Mærsk, eller om den kan forekomme på de syv andre skibe i serien”, siger driftschef for Maersk Line, Palle B. Laursen, til Ingeniøren.
Et hold af eksperter fra Maersk Line, Force Technology og Rolls-Royce har sammen med klassifikationsbureauet ABS besigtiget skaderne på nærmeste hold.
Det løsrevne thrustergear skal nu undersøges af producenten Rolls-Royce, mens revnen i tunnelen bliver skåret ud og sendt til undersøgelse hos Force Technology i Københan.
Emma Mærsk blev ramt af en kraftig vandindtrængning i maskinrummet den 1. februar, mens skibet befandt sig ved indsejlingen til Suezkanalen. Lækagen opstod i den forreste af de to tunneller, hvor skibets agter-thursters er monteret.
Blandt kendere af skibene har det været diskuteret, hvordan vandet kunne trænge fra den over 100 meter lange akseltunnel og ind i maskinrummet. Der er nemlig flere vandtætte døre, som skulle kunne holde vandet ude.
Maersk Line vil ikke gætte på hvad der er sket, men afventer den igangværende undersøgelse.
Kilde. Ingeniøren