EU kræver afklaring omkring SeaFrance
EU-kommissionen stiller nu Frankrig overfor et ultimatum. Senest mandag skal Frankrig fremlægge en plan der dokumenterer, at SeaFrance er kommercielt levedygtigt på længere sigt. Hvis ikke, skal det statsejede færgeselskab dreje nøglen om.
SeaFrance er et datterselskab af det statsejede franske jernbaneselskab SNCF, og har siden juni sidste år været i betalingsstandsning, efter at have sejlet med underskud i en årrække.
DFDS har ,sammen franske LD Lines, budt 3 euro for at overtage og videreføre de sunde dele af rederiet, herunder tre af SeaFrance fire færger og 540 af rederiets 875 medarbejdere.
Den franske stat foretrækker at videreføre rederiet i sin nuværende form, og er derfor parat til at yde SeaFrance et statslån på 100 millioner euro. Men det sætter EU-kommissionen nu en stopper for, med mindre Frankrig senest mandag kan dokumentere at rederiet kan blive en sund forretning.
En talsmand for EU's konkurrencekommissær Joaquin Almunia siger, at en videreførelse af rederiet kun kan ske, hvis en uafhængig långiver er parat til at yde SeaFrance lån ud fra en almindelig kommerciel vurdering.
Kommissionens ultimatum til Frankrig er en indirekte støtte til DFDS, da fornyet statsstøtte til SeaFrance vil spænde ben for DFDS ønske om at overtage det franske rederi, der driver færgefart på Den Engelske Kanal..
Konkurrencen på kanaloverfarterne er hård, og såvel P&O som Eurotunnel har tidligere anklaget Frankrig for konkurrenceforvridning via statsstøtte til det underskudsgivende SeaFrance.
Kilde: Le Figaro