Farlige tankskibe passerer dansk farvand
Den flåde af tankskibe der transporterer sanktionsramt russisk råolie gennem dansk farvand, bliver stadig ældre - og under halvdelen af den såkaldte skyggeflåde har en gyldig forsikring. Det slår en ny analyse fast.
Det er den norske avis Børsen der har fået indsigt i en ny analyse af de tankskibe der transporterer russisk råolie fra St. Petersborg og Kaliningrad, gennem de danske stræder og videre ud i verden.
Ifølge analysen er råolietankernes gennemsnitsalder siden 2020 steget fra 8,3 år til 14,6 år. Samtidig har under halvdelen af skibene en gyldig P&I forsikring.
Ejerforholdene er uigennemskuelige, og skibene ofte indregistreret under flag, hvor flagstatskontrol er uregelmæssig eller fraværende.
Børsen skriver, at 12 af disse tankskibe til enhver tid befinder sig i norsk farvand. Og at skibene, ifølge Norges Rederiforbund, udgør en tikkende miljøbombe.
”De norske myndigheder må udarbejde en beredskabsplan, hvis der sker en ulykke ved den norske kyst der omfatter sanktioneret last eller skib”, siger Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.
”Normalt vil de norske myndigheder kunne trække på europæiske olieberedskabs kapaciteter, men slæbebåde, heavylift fartøjer med flere vil være forhindret i at deltage, når den udløsende part er sanktioneret”, siger Harald Solberg.
IMOs generalforsamling vil i denne og næste uge drøfte problemet med den russiske skyggeflåde. Rusland vil muligvis blive ekskluderet fra IMOs Råd.
-mauh