herning shipping på udkig efter nye skibe
hernings shipping overvejer ifølge Tradewinds at købe op til 12 kemikalietankere af det hollandske rederi Unifleet. Det hollandske rederi afviser at skibene er til salg, og herning shipping ønsker ikke at kommentere sagen overfor avisen
Det drejer angiveligt sig om 12 kemikalietankere som det hollandske rederi har kontraheret på hhv. Yizheng Yangzi Shipbuilding og Jiangsu Ganghua Shipyard i Kina.
Halvdelen af skibene, der består af tre serier af på hhv. 4.500, 5.000 og 7.500 DWT, er allerede leveret til Unifleet, mens resten er ved at blive færdiggjort i Kina.
Skibene blev kontraheret da markedet var i top, men leveres først nu, hvor raterne er i bund. Derfor er den store flådeforøgelser noget af en klods om benet på det hollandske rederi.
Ifølge Tradewinds oplysninger har der været ført samtaler om skibene mellem hernings shippings topchef Lars Vang Christensen og Roland van Veen fra Unifleet. Og en repræsentant for herning shipping har muligvis også besøgt Yizheng Yangzi Shipbuilding for at besigtige nybygningerne.
Ifølge Tradewinds oplysninger er herning shipping interesseret i at købe mellem 6 og 12 af skibene, der sammenlagt vurderes at have kostet hollænderne 150 millioner dollar.
herning shipping har selv haft et stort og dyrt nybygningsprogram, hvilket var en medvirkende årsag til, at rederiet den 1. juni i år blev overtaget af investeringsfonden Triton.
De nye ejere har skudt frisk kapital ind i herning shipping og erklæret, at de ønsker at ”videreudvikle rederiets forretningsmodel i et marked, hvor konsolidering står højt på dagsordenen".
Det er ikke oplyst, hvor stor en kapital Triton har skudt ind i herning shipping, men ifølge Tradewinds er der tale om ca. 45 millioner euro, svarende til mere end 300 millioner kroner.
Lars Vang Christensen, der ud over at være direktør i herning shipping også er formand for Danmarks Rederiforening, har ingen kommentarer til Tradewinds historie.
Unifleets van Veen afviser, at rederiet har ført samtaler om eller ønsker at sælge skibene. Han medgiver dog, at Unifleet ikke er i den bedste økonomiske situation lige nu, men at der jo stort set gælder alle rederier.
Kilde Tradewinds