IMO's underkomite om brandbeskyttelse
Komiteen har afholdt sit 53. møde i London fra 16. til 20. februar 2009. Her blev der bl.a. opnået enighed om at internationalisere danske særregler om skråtstillede lænseriste på ro-ro vogndæk
Hovedemnerne for mødet var:
Opdatering af Fire Safety System koden (FSS-koden) FP fortsatte den omfattende revision af FSS koden, der havde som mål, at koden også skulle omfatte de nyeste brandslukningsteknikker. Der blev i underkomitéen opnået enighed om en lang række ændringer, der fremsendtes til søsikkerhedskomitéen (MSC) til godkendelse. Der var dog fortsat en række andre udeståender og der etableredes derfor en korrespondancegruppe, der skulle fortsætte arbejdet frem til næste møde i underkomiteen, arbejdet forventedes afsluttet i 2011.
Opdatering af Fire Test Procedures (FTP-koden) FP afsluttede det omfattende arbejde med revision af FTP koden. Målet var at øge brugervenligheden ved at indarbejde referencer til ISO standarderne i koden, samt at tilpasse koden til nutidens konstruktioner. Underkomitéen besluttede derfor at fremsende den reviderede kode til MSC's godkendelse.
Skråtstillede lænseriste På baggrund af Passagerskibet AL-SALAAM BOCCACIO 98 forlis i foråret 2006, havde Danmark under MSC 83 mødet i København i oktober 2007, stillet forslag om en hurtig internationalisering af et dansk særkrav om skråtstillede lænseriste på ro-ro vogndæk. Forslaget til nye regler var fremsendt til FP med henblik på eventuelle tekniske bemærkninger. FP52 besluttede videre at lade korrespondancegruppen om Fire Safety System koden (FSS-koden) påbegynde arbejdet med en vejledning for de pågældende lænsearrangementer. FP53 blev med enkelte justeringer enige om de nye retningslinier, og dette fremsendtes til godkendelse i MSC.
Flugtveje fra maskinrum På baggrund af et papir indsendt af Danmark, Norge og Sverige besluttede underkomitéen principielt at indføre nye regler om flugtveje fra maskinrum og værksteder. Man fandt dog, at der var behov for en række præciseringer, herunder i form af definitioner af de relevante områder, og derfor besluttede man at fortsætte drøftelsen på underkomitéens næste møde. Der var hermed lagt op til, at de danske særkrav om flugtveje ville blive indført som internationalt krav.
Analyse af ulykkesrapporter Under dette dagsordenspunkt havde Danmark og Færøerne indsendt information om en brand i april 2007, i det færøske fiskeskib HERCULES. Der var 116 besætningsmedlemmer, teknikere og skibsofficerer om bord. Ved branden omkom 11 besætningsmedlemmer, og skibet udbrændte.
Opklaringsenhedens undersøgelse af ulykken påpegede, at branden skyldtes anvendelse af lysstofarmaturer af utilstrækkelig kvalitetet, samt mangel på friskluftkompressor til genopfyldning af røgdykkerapparaterne om bord, Dette medvirkede til tabet af menneskeliv og skibet.
Danmark og Færøerne fandt, at der også kunne være behov for at se på disse emner i forhold til skibe under SOLAS. Underkomitéen noterede sig ulykkesrapporten og anbefalingerne. Danmark og Færøerne ville anmode MSC om at instruere henholdsvis DE og FP om nærmere at undersøge behovet for regelændringer for så vidt angik lysstofarmaturers kvalitet samt friskluftkompressor til genopfyldning af røgdykkerapparaterne om bord. Herudover besluttede underkomitéen at fremsende informationerne til underkomitéen for flagsstatsansvar (FSI), hvor en arbejdsgruppe analyserer ulykkesrapporter med henblik på at identificere områder, hvor der kan være behov for regelændringer.
Inertgas systemer i tankskibe Underkomitéen havde en omfattende drøftelse om indførelse af krav om inertgassystemer i mindre tankskibe (under 20.000 BRT). Underkomitéen var delt i forhold til hensigtsmæssigheden af indførelse af sådanne systemer på de mindste tankskibe, herunder var der bekymring for sikkerheden for skibets besætning. Underkomitéen ville derfor vende tilbage til sagen på næste møde, og anmodede samtidig underkomitéen uddannelse og vagthold (STW) til at se på behovet for uddannelse mv.
Kilde: Søfartsstyrelsen