Slut med unødigt bureaukrati i tyske havne
Tyske myndigheder dropper nu krav om, at danske skibe uden SOLAS-certifikater skal gennemgå et syn, når de anløber tyske havne eller arbejder fra Tyskland, skriver Danske Rederier.
Det er en rigtig god nyhed for de danske rederier, der anløber tyske havne eller arbejder fra Tyskland, at de tyske myndigheder nu dropper krav om, at danske skibe, der ikke har SOLAS-certifikat, skal gennemgå et syn og få udstedt et særligt certifikat, mener Danske Rederier.
”Når vi har planlagt udførelsen af en opgave i Tyskland, har vi typisk skulle lægge 2-3 dage ekstra til for at få gennemført syn. På den måde har det jo været konkurrenceforvridende, når ikke alle har været underlagt de samme regler. Fremover bliver det helt klart lettere for os at lave tilbud og byde ind på opgaver på det tyske marked,” siger Stefan Andreasen, CEO i DBB Dredging.
Danske Rederier har længe arbejdet på at få fjernet kravet om, at danske skibe skulle synes af tyske myndigheder, selvom de danske myndigheder allerede havde gjort det.
“Den her regelændring vil gøre det mere frit og tilgængeligt for os at arbejde i Tyskland og dermed give os bedre muligheder på det tyske marked,” siger Niels Henriksen, der er ejer og CEO i NH Towage.
Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, kalder fjernelsen af det tyske krav for “en god dag”:
“Det har været et urimeligt krav, der reelt ikke har gjort noget for sikkerheden, da de danske skibe i forvejen har været i god og sikker stand, samtidig med, at det har påført vores medlemmer betydelige omkostninger og udfordringer,” siger hun.
-emte