Landstrøm på vej til DFDS-færger
Entreprenørarbejdet med at anlægge landstrømsanlæg ved DFDS-terminalen i København er i fuld gang. Satsningen er et samarbejde mellem Copenhagen Malmö Port (CMP) og DFDS og anlægget forventes at være operationelt i sensommeren 2021.
Der bliver mindre forurening og klimabelastning fra DFDS-færgerne Crown Seaways og Pearl Seaways i København, når svenske Actemium som entreprenør og COWI som teknisk rådgiver har det nye anlæg på plads.
“Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i Oslo havn og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler”, siger Torben Carlsen, CEO hos DFDS.
Ifølge COWI’s rapport fra marts 2019 "Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe", anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på ca. 912 tons kuldioxid, 18 tons NOx og 0,4 tons partikler. Samlet set svarer det en reduktion på 1,6 pct. af biltrafikken i København med hensyn til NOx, skriver DFDS i en pressemeddelelse.
Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er det første landstrømsanlæg i København og hilses velkommen af CMP´s direktør:
“Lang tids planlægning, projektering og udbud bærer frugt, når landstrømsanlægget tages i drift i slutningen af sommeren. Landstrømsinitiativet er af stor betydning for os og en vigtig milepæl i vores arbejde med at bidrage til FN’s globale holdbarhedsmål. At virkeliggøre dette i tæt samarbejde med DFDS føles rigtigt godt og vi glæder os til at færgerne allerede i sommer kan tilsluttes landstrøm, når de ligger ved kaj i København,” siger Barbara Scheel Agersnap, CEO i Copenhagen Malmö Port.
Der etableres to tilslutningspunkter, en på hver kaj ved DFDS’ færgeterminal på Dampfærgevej i København. Anlægges leveres i en 40 fods container, som placeres på kajen. Den leverer 10 kV med 50 Hz.
Kilde: DFDS