Laura Maersk: "Begyndelsen på en grøn revolution af de globale forsyningslinjer"
Som det allerførste skib i Maersk-flåden, fik verdens første metanoldrevne containerskib i dag navnet Laura Maersk af skibets gudmor, EU Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. En ny start mod en grønnere fremtid.
Med Bob Dylans “The Times They Are A-Changin´” og H.C Andersens “I Danmark er jeg født” blev scenen sat for navngivningsceremonien ved Langelinie i København af verdens første metanoldrevne containerskib.
“Det er begyndelsen på en grøn revolutions af de globale forsyningslinjer,” sagde Robert Mærsk Uggla, formand for A.P. Møller - Maersk i sin tale, hvor han også understregede de enorme udfordringer, der ligger foran skibsfartens grønne omstilling.
“I 2030 har alene Maersk´ flåde af containerskibe brug for 5 mio. tons grønne brændstoffer. I dag ligger produktionen af grøn metanol på under 100.000 tons,” sagde formanden og understregede, at ingen enkeltvirksomhed eller investor kan klare udfordringen alene.
Og vejen til nul-udledning var ukendt for Maersk, da selskabet i 2018 annoncerede sin målsætning, sagde Vincent Clerc, CEO i Maersk.
“Vores ambition dengang var at få vores første metanol-drevne skib i vandet i 2030. Det var ikke let, men vi fandt en vej. Og i dag ved vi, hvordan vi skal opnå klima-neutralitet. Og hvad vi er gladest for, er de skibe, der følger efter fra hele industrien. I de kommende år vil skibet bag os få selskab af mere end 100 containerskibe bestilt af forskellige selskaber. Alle dedikeret til vejen mod klimaneutralitet,” sagde Vincent Clerc, der også benyttede lejligheden til at takke alle de involverede samarbejdspartnere.
Inden Ursula von der Leyen trykkede på knappen, der sendte champagneflasken mod skibssiden og døbte skibet, takkede hun Maersk for at gå foran i kampen for at reducere udledningen fra skibsfarten.
"For blot få år siden ville tanken om et stort containerskib, der kunne sejle på grøn metanol være usandsynlig, måske endda umuligt.
Men med EU´s Green Deal blev rammerne skabt, og det var Maersk, der så mulighederne med det berømte danske fremsyn.
For to år siden bestilte Maersk det første metanoldrevne containerskib og inden udgangen af dette årti forventer I, at 25 af jeres containerskibe sejler på grøn metanol. Det vil spare udledningen af 2,75 mio. tons CO2 årligt. Hvilken præstation,” sagde Ursula von der Leyen.
Og så kunne de mange fremmødte nyde en stående frokost, inden en rundtur på skibet.
Du kan se eller gense hele ceremonien HER. (Starter ved tidskode 20:25)
-emte
Om navnet Laura Maersk
- Laura var navnet på det allerførste skib, der blev købt af rederiets grundlægger, Peter Mærsk Møller i 1886. Det var et dampskib, der med sin dampmaskine var et produkt af den anden industrielle revolution og som kom til at præge skibsindustrien i mange år.
- Laura var også det første skib, der bar den hvide syvtakkede stjerne på lyseblå baggrund - symbolet, der senere skulle blive logoet for A.P. Møller Maersk.
- Det nye containerskib er det sjette Maersk-skib, der bærer navnet Laura.