Lauritzen Fonden giver million til ny fond
Lauritzen Fonden har besluttet at skyde en en million kroner ind som grundkapital i den nye sociale fond, som DFDS og Dansk Metals Maritime Afdeling er blevet enige om at oprette, i forbindelse med en ny overenskomst.
”Vi er utrolig glade og stolte over, at kunne være med til at løfte et initiativ som dette. DFDS er et af Lauritzen Fondens datterselskaber og derfor er de ansattes ve og vel af stor betydning for os. Vores udgangspunkt som fond har altid været at sørge for, at de medarbejdere, der var tilknyttet fondets selskaber, havde de bedst mulige forhold og trivedes. Ved at give støtte til den sociale arbejdsmarkedsfond kan vi aktivt deltage i endnu et innovativt initiativ, der i den grad repræsenterer den form for dansk foretagsomhed, som Lauritzen Fonden ønsker at bakke op om”, siger Jens Ditlev Lauritzen, der er formand for Lauritzen Fonden.
I stedet for blot at forhandle løn, besluttede DFDS og Dansk Metals Maritime Afdeling som en del af overenskomsterne at oprette en fond, der skal hjælpe medarbejdere, der er dækket af DMMA’s overenskomst, med at gå på deltid, hvis helbredet ikke længere tillader fuld arbejdstid.
"En af bevægegrundene til denne fond har været de oplevelser, som både rederiet og vi har haft med medlemmer/ansatte, som uforskyldt er blevet ramt at sygdom, ulykker og nedslidning, hvor mulighederne for støtte og økonomiske ydelser indtil nu har været meget begrænset", siger Ole Philipsen, formand Dansk Metals Maritime Afdeling.
Overenskomsten mellem DFDS og Dansk Metals Maritime Afdeling dækker ca. 500 medlemmer på catering- og serviceområdet på DFDS’ danske skibe.
”Det kan være en medarbejder, der er nedslidt efter mange års hårdt arbejde, eller som er blevet syg. Den nye fond vil så kunne udbetale en stor del af eller hele den løn, som medarbejderen mister ved at gå på deltid. l dag er man ombord i 14 dage og hjemme i 14 dage. Men måske kan man kun magte en uges arbejde om måneden, og det vil fonden så kunne give mulighed for. Dermed bevarer man sin tilknytning til arbejdsmarkedet og det sociale miljø, som man er en del af via jobbet, og som man ville miste, hvis man var tvunget til at stoppe helt”, siger Executive Vice President Henrik Holck.
Kilde: DFDS og DMMA