Maersk afviser at skabe rateforringelser
Der har været forlydender fremme om, at Maersk Line har været med til at sænke fragtraterne inden for containerskibsfarten ved at fokusere på at øge markedsandelen. Det afvises dog fuldstændigt af Maersk Lines finansdirektør, Pierre Danet.
I andet kvartal lykkedes det Maersk Line at bringe enhedsomkostningerne ned på 1.911 dollar pr. feu, men der stopper det ifølge Pierre Danet ikke. Ifølge ham vil Maersk Line fremover følge to strategier. Maersk Line vil således fortsætte sine bestræbelser på at nedbringe omkostningerne samtidig med, at rederiet vil stræbe efter, hvad han kalder for ”commercial excellence”.
Pierre Danet fremhæver, at Maersk Line i andet kvartal transporterede 6,9 procent flere containere på et tidspunkt, hvor markedet som sådan kun voksede cirka to procent. Men han afviser på det bestemteste, at Maersk Line skulle være medvirkende årsag til rateforringelser. Tværtimod pointerer han, at rederiets prisfastsættelse sker på linje med markedet. Han forventer, at fragtraterne stiger i løbet af tredje kvartal.
Maersk Line fik i andet kvartal en nettoomsætning på 5,1 milliarder dollar mod 6,3 milliarder dollar i andet kvartal 2015. På bundlinjen endte det med et underskud på 151 millioner dollar mod et overskud på 507 millioner dollar i andet kvartal sidste år.
Kilde: Splash 24/7