Maersk bestiller første CO2-neutralte skib
Maersk har indgået en aftale med det sydkoranske værft Hyundai Mipo Dockyards om at bygge rederiets første CO2-neutrale containerskib. Det nye feederskib, der har en kapacitet på 2.100 TEU, vil sejle under dansk flag og indgå i Sealand Europes rutenet i Østersøen.
Containerskibet udstyres med MAN dual engine technology, som gør det muligt at sejle på såvel methanol som bunkerolie med lavt svovlindhold.
”Dette banebrydende containerskib viser, at der allerede i dag findes skalerbare løsninger til korrekt løsning af skibsfartens emissioner. Fra 2023 vil det give os værdifuld erfaring med at drive fremtidens containerskibe, samtidig med at vi tilbyder et ægte CO2-neutralt produkt til vores mange kunder, der ønsker hjælp til at decarbonisere deres forsyningskæder”, siger Henriette Hallberg Thygesen, administrerende direktør for Fleet & Strategic Brands, i AP Møller - Mærsk.
”At udvikle dette skib er en væsentlig udfordring, men vi er allerede kommet langt i vores arbejde. Mens vi er banebrydende for disse løsninger i vores branche, arbejder vi med velprøvede teknologier, og omkostningspotentialet ved yderligere skalering er meget tydeligt for os”, siger Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology, i A.P. Møller - Mærsk.
Containerskibet ventes leveret i midten af 2023.
Redaktionen