Maersk Line sender skibe syd om Afrika
Maersk Line vil nu spare penge ved at sende rederiets største containerskibe rundt om Afrika, i stedet for gennem Suezkanalen. Turen rund om Kap Det Gode Håb forlænger rejsen fra Europa til Asien med 7 dage. Til gengæld sparer rederiet millioner i kanalafgifter.
Det er Maersk Lines rute AE7 mellem Asien og Europa, der besejles af rederiets otte største 11.000 TEU containerskibe, der resten af denne og i hele næste måned, vil ændre kurs på vej fra Europa til Asien.
I stedet for at gå gennem Suezkanalen, som Maersk Line plejer, går rederiets største skibe nu rundt om Kap Det Gode Håb. Turen syd om Afrika forlænger turen fra Europa til Asien med 7 dage. Dels fordi den er længere, dels fordi rederiet samtidig vælger at sætte farten væsentligt ned, for at spare brændstof. Sammenlagt vil turen fra Algeciras til Shanghai fremover vare 32 dage, i stedet for, som nu, kun 25 dage via Suezkanalen.
De store containerskibe vil ikke gøre holdt på vejen rundt om Afrika, de er simpelthen for store til at gå ind i nogen afrikansk havn. Så besparelsen kommer af et lavere brændstofforbrug, og så sparede kanalafgifter. Afgiften for at sejle gennem Suezkanalen med et fuldt lastet 11.000 TEU containerskib, ligger på omkring 600.000 dollar.
Normalt lægger AE7 ud i til i Shanghai, hvorefter ruten hedder Ningbo, Xiamen,
Hong Kong, Yantian, Algeciras, Rotterdam, Bremerhafen, Zeebrügge, Algeciras, Tanjung Pelepas, Hong Kong, Yantian og retur til Shanghai.
Men begyndende med Elly Maersk afgang fra Algeciras den 22. januar, vil skibene de næste seks gange springe Tanjung, Pelepas, Hong Kong og Yantian over, og i stedet sejle direkte fra Algeciras til Shanghai.
Også andre containerrederier overvejer nu, om de skal følge i kølvandet på Maersk Line.
Kilde: Journal of Commerce