Maersk ordrebog overgås af konkurrenter

Maersk Line har i alt 26 skibe i ordre med en samlet kapacitet på ca. 370.000 TEU. Det overgås såvel i antal som samlet kapacitet af Cosco, mens de to nærmeste konkurrenter køber mere forsigtigt ind. 10 nye Tripple-E skibe tegner sig for den største del af den nye kapacitet hos Maersk Line.

Verdens største containerskib, Maersk Madrid, er det første i en serie på 11..

Madrid Maersk, der er det første nye skib leveret til Maersk Line siden 2015 - og verdens største containerskib med plads til 20.568 TEU, er også det første i en serie på 11 nye tripple-E skibe. De udmærker sig bl.a. ved at være syv pct. mere effektive end den første generation og ikke mindre end 35 pct. mere effektive end gennemsnittet af de skibe, der sejler på Europa-Asien, oplyser Maersk Line.

Udover tripple-E skibene har Maersk Line ni 15,226 TEU og syv 3,596 TEU containerskibe i ordre. Det svarer samlet set til 11 pct. af Maersk Line´s eksisterende flåde og således mindre en industriens gennemsnitlige ordrebøger på omkring 15 pct.

Flest bestillinger er afgivet af kinesiske Cosco, der ifølge Alphaliner har 32 skibe i ordre med en samlet kapacitet på knap 534.000 TEU. Det svarer til godt 30 pct. af Cosco´s eksisterende flåde.

Omvendt er de nærmeste konkurrenter målt på kapacitet, MSC og CMA CGM mere tilbageholdende med bestillinger på henholdsvis 5,9 pct og 9,2 pct. af deres eksisterende flåde. Længere ned på listen over de største containerrederier er indkøbslysten stor. Således har Evergreen Line bestilt ny tonnage svarende til 29 pct. af sin flåde, mens NYK Line ligger på 23 pct og OOCL på 19 pct.

Maersk Line´s nyindkøb, Hamburg Süd, har et beskeden antal bestillinger på otte skibe, svarende til 5,5 pct. af rederiets kapacitet.

“Vores strategi er at vokse på linje med vores hovedkonkurrenter, og det gør vi gennem en kombinationer af indkøb af nye og brugte skibe og gennem chartering,” siger Søren Toft, COO i Maersk Line. “Disse nye skibe hjælper os til at modernisere vores flåde, at forbedre vores operationelle effektivitet i betydelig grad og vil dermed hjælpe os til at nå vores vækst ambitioner, uanset kortvarige økonomiske udsving,” tilføjer han.

For at opnå største mulig agilitet og effektivitet i flådekapaciteten har Maersk Line et forholdsvis højt antal skibe på korttids-charter, så kapaciteten hurtigt kan tilpasses, efterhånden som de nye skibe kommer ind i flåden.

Det er dog også planen, at ophugge et antal ældre og mindre effektive skibe. Således har Maersk Line i første kvartal i år skilt sig af med syv Panamax-skibe.

Kilde: Maersk Line

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark