Maersk planlægger efter langvarige problemer i Det Røde Hav
Femten Maersk-ruter mellem primært Asien og Europa omfattende mere end 150 containerskibe vil i mange uger - i nogle tilfælde helt frem til marts - skulle tage turen syd om Afrika på grund af Houthi-oprørernes angreb på handelsskibe i Det Røde Hav. Det fremgår af en meddelelse til rederiets kunder fredag.
Maersk stoppede al sejlads gennem Det Røde Hav - og dermed Suezkanalen - den 15. december efter et mislykket missilangreb på et af rederiets containerskibe.
Og at dømme efter den meddelelse, som Maersk sendte ud til sine kunder fredag, tror rederiet ikke på en hurtig normalisering af trafikken gennem Det Røde Hav.
Afgange planlagt langt ind i januar og i nogle tilfælde også februar står nu til at skulle tage den lange og dyre omvej syd om Afrika.
Maersk understreger dog, at der er tage om “kvalificerede estimater”, der kan ændres “i løbet af de kommende dage”.
USA´s forsvarsminister Lloyd Austin annoncerede forleden dannelsen af en koalition af lande, der under navnet “Operation Prosperity Guardian”, skal forsøge at skabe sikkerhed for den kommercielle trafik gennem Det Røde Hav.
Men hvornår den fornødne sikkerhed er etableret, er der fortsat ingen konkrete bud på.
Omvejen omkring Afrika koster millioner af kroner ekstra i brændstofomkostninger og derfor har Maersk og andre rederier med introduceret tillæg for at få dækket disse omkostninger.
Maersk har meddelt sine kunder, at tillægget for en 40 fods container er på 400 dollars.
På visse ruter skal kunderne også betale et særligt “højsæsons tillæg”, der løber op i 1.000 dollar for en 40 fods container på ruter mellem Fjernøsten og Nordeuropa, mens tillægget er 2.000 dollar, hvis containeren skal transporteres fra Fjernøsten til Middelhavsområdet.
-emte