Maersk Tankers afviser fejlsalg
I årets første kvartal fik Maersk Tankers et overskud på 155 millioner kroner, hvilket skal sammenlignes med et underskud på 82 millioner kroner i samme kvartal året før. Fremgangen skyldes høje VLCC-rater i årets første kvartal, men Maersk Tankers har solgt sine 15 VLLC’er på trods af, at det er den bedst indtjenende tankskibstype. Maersk Tankers afviser, at det var en forkert beslutning.
”Det er jo et sæsonpræget marked, så der vil altid være udsving. Men i det sæsonprægede råoliemarked er det helt normalt, at raterne rammer bunden i foråret. Der er derfor fortsat gode muligheder for, at raterne igen vil stige kraftigt mod slutningen af året”, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, om udviklingen i VLCC-raterne.
Det flotte resultat i første kvartal skyldes, at raterne for transport af råolie lå 92 procent højere end sidste år. I mere end et år har VLCC-skibene været den bedste indtjenende type tankskibe. Det skyldes først og fremmest, at der ikke bliver bestilt så mange nye supertankere, og derfor er der ikke nogen overkapacitet i markedet.
Alligevel mener Maersk Tankers ikke, at det var en fejl at sælge de 15 VLCC’er til det belgiske rederi Euronav, som skal overtage dem i andet halvår.
”Salget af vores VLCC’er var en strategisk beslutning. Vi udnyttede en midlertidig stigning i markedet til at forhandle en attraktiv aftale, og vi har set, at markedet for transport af råolie har været faldende siden”, siger Morten Engelstoft, adm. direktør i Maersk Tankers.
Beslutningen om at trække sig ud af markedet for transport af råolie blev taget sidste år, og salget af de 15 VLCC’er ventes at give Mærsk en fortjeneste på 5,4 milliarder kroner.
I 2013 fik Maersk Tankers et underskud på 1,8 milliarder kroner, hvilket var en gentagelse af underskuddet i 2012. Omsætningen faldt fra 11,5 milliarder kroner til 9,1 milliarder kroner i 2013. Faldet i omsætningen skyldes frasalg.
Kilde: Dagbladet Børsen