MAIB advarer om voksdannelse efter uheld

En maskinassistent omkom og en maskinmester fik alvorlige forbrændinger, da der opstod en eksplosion i en kedel om bord på containerskibet Manhattan Bridge. Assistenten og maskinmesteren forsøgte at genstarte kedlen, da den automatiske tænding udeblev.

Kedlen havde flere gange svigtet på grund af tændingsfejl tidligere på dagen og blev genstartet af skibets andenmester. Efter ulykken blev voksagtige aflejringer, der var tilstrækkelige til at forårsage alvorlige brændstofforsyningsproblemer, fundet i kedlens destillat brændstofforsyningsfilter.

Brændstofprøver viste, at vokskrystaller, der er tilstrækkelige til at blokere filtrene, kan blive dannet ved en temperatur på 14° C eller derunder.

Luft- og havtemperatur på tidspunktet for ulykken ved Felixstowe var 4° C. Skibets brændstof, der var påfyldt to måneder tidligere, var blevet testet mod en ældre version af brændstofkvalitetsstandarden. Den ældre standard indbefattede ikke en test, der kunne fastslå temperaturen for voksdannelse.

Kravet om strengere regler for lavt svovludslip i svovludslipskontrolområder (SECAs), som f.eks. Nordsøen, har øget efterspørgslen efter marine brændstoffer med lavt svovlindhold. Nogle lavt svovl-MGO'er har højere paraffinindhold og er derfor tilbøjelige til at danne vokskrystaller under kolde forhold.

Japan Transport Safety Board (JTSB) gennemfører lige nu en undersøgelse af ulykken og vil senere komme med en rapport. MAIB har på baggrund af uheldet udsendt advarsler om, hvad der skal tages hensyn til ved valg af brændstof.

Nogle destillatbrændstoffer med lavt svovlindhold har et højt paraffinindhold og er derfor mere udsat for voksdannelse ved lave temperaturer.

Voksdannelse i brændstoffer kan forårsage filterblokering og forbrændingsproblemer.

Det er vigtigt, at skibsejere omhyggeligt overvejer de forventede luft- og havtemperaturer, når man køber svovlholdigt marine brændstof.

Ved koldt klima skal det visuelle udseende af destillatbrændstoffer overvåges nøje, for at identificere tegn på voksdannelse. Den første indikation er tydelig. Når brændstoffet når sin fordampningstemperatur bliver det mørkt og grumset.

Overvågning af brændstoffets temperatur, så der ikke sker voksdannelse er vigtigt.

Kilde: Marine Accident Investigation Branch

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark