MAIB advarer om voksdannelse efter uheld

En maskinassistent omkom og en maskinmester fik alvorlige forbrændinger, da der opstod en eksplosion i en kedel om bord på containerskibet Manhattan Bridge. Assistenten og maskinmesteren forsøgte at genstarte kedlen, da den automatiske tænding udeblev.

Kedlen havde flere gange svigtet på grund af tændingsfejl tidligere på dagen og blev genstartet af skibets andenmester. Efter ulykken blev voksagtige aflejringer, der var tilstrækkelige til at forårsage alvorlige brændstofforsyningsproblemer, fundet i kedlens destillat brændstofforsyningsfilter.

Brændstofprøver viste, at vokskrystaller, der er tilstrækkelige til at blokere filtrene, kan blive dannet ved en temperatur på 14° C eller derunder.

Luft- og havtemperatur på tidspunktet for ulykken ved Felixstowe var 4° C. Skibets brændstof, der var påfyldt to måneder tidligere, var blevet testet mod en ældre version af brændstofkvalitetsstandarden. Den ældre standard indbefattede ikke en test, der kunne fastslå temperaturen for voksdannelse.

Kravet om strengere regler for lavt svovludslip i svovludslipskontrolområder (SECAs), som f.eks. Nordsøen, har øget efterspørgslen efter marine brændstoffer med lavt svovlindhold. Nogle lavt svovl-MGO'er har højere paraffinindhold og er derfor tilbøjelige til at danne vokskrystaller under kolde forhold.

Japan Transport Safety Board (JTSB) gennemfører lige nu en undersøgelse af ulykken og vil senere komme med en rapport. MAIB har på baggrund af uheldet udsendt advarsler om, hvad der skal tages hensyn til ved valg af brændstof.

Nogle destillatbrændstoffer med lavt svovlindhold har et højt paraffinindhold og er derfor mere udsat for voksdannelse ved lave temperaturer.

Voksdannelse i brændstoffer kan forårsage filterblokering og forbrændingsproblemer.

Det er vigtigt, at skibsejere omhyggeligt overvejer de forventede luft- og havtemperaturer, når man køber svovlholdigt marine brændstof.

Ved koldt klima skal det visuelle udseende af destillatbrændstoffer overvåges nøje, for at identificere tegn på voksdannelse. Den første indikation er tydelig. Når brændstoffet når sin fordampningstemperatur bliver det mørkt og grumset.

Overvågning af brændstoffets temperatur, så der ikke sker voksdannelse er vigtigt.

Kilde: Marine Accident Investigation Branch

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark