MAIB advarer om voksdannelse efter uheld
En maskinassistent omkom og en maskinmester fik alvorlige forbrændinger, da der opstod en eksplosion i en kedel om bord på containerskibet Manhattan Bridge. Assistenten og maskinmesteren forsøgte at genstarte kedlen, da den automatiske tænding udeblev.
Kedlen havde flere gange svigtet på grund af tændingsfejl tidligere på dagen og blev genstartet af skibets andenmester. Efter ulykken blev voksagtige aflejringer, der var tilstrækkelige til at forårsage alvorlige brændstofforsyningsproblemer, fundet i kedlens destillat brændstofforsyningsfilter.
Brændstofprøver viste, at vokskrystaller, der er tilstrækkelige til at blokere filtrene, kan blive dannet ved en temperatur på 14° C eller derunder.
Luft- og havtemperatur på tidspunktet for ulykken ved Felixstowe var 4° C. Skibets brændstof, der var påfyldt to måneder tidligere, var blevet testet mod en ældre version af brændstofkvalitetsstandarden. Den ældre standard indbefattede ikke en test, der kunne fastslå temperaturen for voksdannelse.
Kravet om strengere regler for lavt svovludslip i svovludslipskontrolområder (SECAs), som f.eks. Nordsøen, har øget efterspørgslen efter marine brændstoffer med lavt svovlindhold. Nogle lavt svovl-MGO'er har højere paraffinindhold og er derfor tilbøjelige til at danne vokskrystaller under kolde forhold.
Japan Transport Safety Board (JTSB) gennemfører lige nu en undersøgelse af ulykken og vil senere komme med en rapport. MAIB har på baggrund af uheldet udsendt advarsler om, hvad der skal tages hensyn til ved valg af brændstof.
Nogle destillatbrændstoffer med lavt svovlindhold har et højt paraffinindhold og er derfor mere udsat for voksdannelse ved lave temperaturer.
Voksdannelse i brændstoffer kan forårsage filterblokering og forbrændingsproblemer.
Det er vigtigt, at skibsejere omhyggeligt overvejer de forventede luft- og havtemperaturer, når man køber svovlholdigt marine brændstof.
Ved koldt klima skal det visuelle udseende af destillatbrændstoffer overvåges nøje, for at identificere tegn på voksdannelse. Den første indikation er tydelig. Når brændstoffet når sin fordampningstemperatur bliver det mørkt og grumset.
Overvågning af brændstoffets temperatur, så der ikke sker voksdannelse er vigtigt.
Kilde: Marine Accident Investigation Branch