MAN Ultra-langslagsmotor består test
Verdens første MAN Diesel & Turbo motor at typen 7G80ME-C9.2 har bestået sin første officielle prøvekørsel. Testen foregik i Korea hos Hyundai Heavy Industries motordivision HHI-EMD, der er MAN Diesel & Turbos licenstager.
Ingeniører fra MAN har deltaget i hele prototype processen, der kulminerede med den allerførste motorstart den 10. januar, efterfulgt af den officielle prøvekørsel den 16. januar og overhalingsinspektion den følgende dag.
Motoren, der er ordret af den græske reder Almi Tankers, skal fremdrive en VLCC-tanker bygget af Daewoo. Levering finder sted i maj i år og prøvetur i april. Den nye motor er den første af to i en identisk pakke ordret af Almi, og den anden VLCC-tanker skal leveres i december 2013.
I forbindelse med offentliggørelsen af Almi ordren udtalte:
"Traditionelt har man anvendt super-langslagsmotorer af S-typen, med relativt lave motoromdrejninger, som hovedmotor i tankskibe. Men med markedets stigende ønske om højere virkningsgrad, har man nøje undersøgt muligheden for at anvende større skibspropellere i kombination med motorer med lavere omdrejningstal til fremdrivning af i sær VLCCere. Vi ser også en tydelig tendens med fokus på brændstofoptimering. På nuværende tidspunkt har vi cirka 100 motorer af G-typen i ordre, når vi medregner container- og bulker skibssegmenterne, og dermed har introduktionen været vellykket", siger Ole Grøne, senior vice president i Low Speed Promotion & Sales i MAN Diesel & Turbo
"VLCCere kan kombineres med en større propellerdiameter end de nuværende skibskonstruktioner tillader, og dermed kan man med en tilpasning af skroget til de større propellere opnå en højere virkningsgrad. Den nye G80ME-C9 ultra-langslagsmotor imødekommer denne tendens i VLCC-markedet", siger Grøne.
Beregninger viser at man kan opnå en besparelse på brændstofforbruget på 4-7% og en tilsvarende reduktion i udledningen af CO2. Med introduktionen af de seneste konstruktionsforbedringer og parametre inden for forbrændingsprocessen kan man med denne motor opnå en høj termisk virkningsgrad.
G-type programmet blev lanceret på markedet i oktober 2010 med G80ME-C9 typen. Siden hen har MAN Diesel & Turbo udvidet programmet med tilføjelsen af G70ME-C9, G60ME-C9 and G50ME-B9 typerne. G-typernes konstruktion følger principperne for large-bore Mk 9 motorserien som MAN Diesel & Turbo lancerede i 2006. De længere stempelslag reducerer motoromdrejningerne, hvilket baner vejen for skibskonstruktioner med en hidtil uhørt høj virkningsgrad.
Kilde: MAN Diesel & Turbo