Molslinjen: Vi vil se det konkrete forslag

Molslinjen, der sammen med Scandlines, måske bliver truet økonomisk, har udsendt en pressemeddelelse i forbindelse med regeringens forslag om at nedsætte afgiften for passage af Storebæltsbroen. Molslinjens direktør lægger også på Storebæltsaftalen.

”Vi er overraskede over det forslag til prisnedsættelser på Storebælt, som regeringen er kommet med. Danmark er plaget af en række trafikale udfordringer i trekantsområdet og særligt på de fynske motorveje, hvor selv nødsporet er i spil. Historisk set har takstnedsættelser medført flere biler på vejene, hvilket vil lægge et seriøst pres på det i forvejen belastede motorvejsnet i de områder,” siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.

”Det er endnu for tidligt at sige noget om konsekvenserne, før vi har set nærmere på detaljerne i forslaget. Som situationen er nu, spiller Molslinjen en betydelig rolle, når det gælder sammenhængskraften i Danmark.

Vores færger transporterede sidste år næsten tre millioner mennesker mellem landsdelene, og tallet stiger år for år. Det vidner om, at danskerne ser Molslinjen som et velfungerende alternativ til at sidde i kø på motorvejene, når de skal krydse Danmark.

Som det er nu, er det kun et forslag, og vi glæder os til at blive klogere på politikernes tanker bag forslaget. Vi er vant til at agere på kommercielle vilkår og diverse konkurrenceforhold, men når det er sagt, så ligger der et statsligt krav i Storebæltsaftalen om, at der skal være en velfungerende, højfrekvent færgerute over Kattegat. Det er baggrunden for, at vi har investeret næsten 1,6 milliarder kroner i nye skibe over de seneste år, så vi kan tilbyde danskerne et attraktivt alternativ,” siger Carsten Jensen.

Lidt om Storebæltsaftalen og brolukninger.

Storebæltsaftalen går meget kort ud på, at der skal være et brugbart transportalternativ, hvis Storebæltsbroen bliver lukket for passage på grund af større ulykker ,bombetrusler, vejrforhold eller andre uforudsete hændelser.

Det sker flere gange årligt i kortere perioder på grund af større trafikuheld, der normalt kun standser trafikken i den ene retning, eller ved en kraftig storm eller orkan, der kan lukke broen i begge retninger.

Broen lukkes også af og til for høje lette køretøjer. Det rammer biler med campingvogne, tomme lastbiler, eller for eksempel lastvognstog, der transporterer fyldigt let gods som for eksempel isoleringsmaterialer.

Total lukning for trafik på Storebæltsbroen er historisk set også sket på grund af dannelse af store istapper på bærekabler og pyloner, der løsnede sig og faldt ned på kørebanerne i næsten stille vejr.

Heldigvis fandt den længerevarende lukning først sted i aften og nattetimerne. Det resulterede dog i at lastbiler med ferskvarer valgte at benytte færgerne, så forretningerne kunne, om end nogle steder lidt forsinket, have de normale friske varer på hylderne næste dag.

Kilde: Molslinjen og Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-skib redder 18 fra synkende fragtskib

13.01.2025Maritimedanmark.dk

USA rammer den russiske skyggeflåde med sanktioner

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Femern-byggeri trak antallet af lastbiler til rekordhøjder

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark