MSC og CMA CGM koordinerer ruter
Verdens næststørste og tredjestørste containerrederi, MSC og CMA CGM, fremlægger nu de første konkrete eksempler på, hvordan deres nye partnerskab vil udmønte sig i praksis. De første omlægninger kommer til at gælde ruterne mellem Asien og Nordeuropa.
Det er de helt store skibe der sejles i stilling, når MSC og CMA CGM fra april næste år begynder at koordinere deres ruter mellem Asien og Nordeuropa. Samtlige skibe på de fem såkaldte FAL-ruter vil have en kapacitet på mellem 9.500 og 14.000 TEU.
CMA CGM bidrager med 27 containerskibe, mens MSC stiller med 26 skibe.
CMA CGM tager sig af FAL1 ruten, der vil blive besejlet af 11 skibe med en kapacitet på mellem 13.800 og 14.000 TEU. Rotationen bliver: Ningbo, Shanghai, Nansha, Hong Kong, Chiwan and Yantian, China, Vung Tau, Vietnam, Southampton, Hamborg, Bremerhaven, Rotterdam, Zeebrugge, Belgium, Le Havre, Malta, Korfakkan, United Arab Emirates, Port Kelang, Malaysia, Singapore, Yantian og Ningbo.
CMA CGM tager sig ligeledes af FAL3 ruten, der vil blive drevet af 11 containerskibe med en kapacitet på hver 11.400 TEU. Her bliver rotationen: Xingang, China, Pusan, South Korea, Qingdao, Shanghai and Xiamen, China, Singapore, Port Kelang, Tangiers, Morocco, Le Havre, Hamborg, Bremerhaven, Antwerp, Zeebrugge, Beirut, Jeddah, Port Kelang, Singapore og Xiangang.
MSC vil besejle FAL6 ruten med 11 containerskibe, hver med en kapacitet på 14.000 TEU. Rotationen bliver: Dalian, Xingang, Kang Yang, Taiwan, Pusan, Qingdao, Ningbo, Shanghai, Singapore, Port Kelang, Felixstowe, Zeebrugge, Antwerp, Rotterdam, Southampton, Valencia, Jebel Ali, Singapore, Hong Kong og Dalian.
MSC vil også besejle FAL7 med 11 containerskibe, ligeledes med en kapacitet på 14.000 TEU. Her bliver rotationen: Ningbo, Shanghai, Xiamen, Chiwan, Yantian, Sines, Le Havre, Rotterdam, Antwerp, Felixstowe, Gioia Tauro, Italy, Singapore, Chiwan, Xiamen og Ningbo.
Endelig vil de to rederier samarbejde om at drive FAL9. CMA CGM stiller her med fem 9.500 TEU skibe og MSC med fire 9.500 TEU skibe. På den fælles rute bliver rotationen: Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Chiwan, Yantian, Singapore, Port Kelang, Gioia Tauro, Malta, Tangiers, Port Kelang, Singapore, Vung Tau og Shanghai.
Senere er det planen, at de to rederier også vil samarbejde på ruterne mellem Asien og det sydlige Afrika, samt på hele Sydamerika.
Redaktionen