Nyt Svendborg-rederi vil satse grønt
Tutum Shipping er navnet på Svendborgs nye rederi, der er etableret af Jan Rindebæk, der i forvejen ejer og driver JAR Marine Consult og Lars Pihl Fly, der ejer Hugin Marine. Rederiet skal have fokus på den grønne omstilling af skibsfarten.
Tutum betyder “sikker” på latin - og det skal gælde både i forhold til at levere gods og personale sikkert til offshore og havvindmøllesegmentet i Nord- og Østersøen og i alle andre dele af rederiets operationer, forklarer Jan Rindebæk, der er initiativtager og adm. direktør i rederiet.
“Men det er også sikker sejlads ud fra et bæredygtighedsprincip. Det er vores klare målsætning at gøre vores første fire fartøjer klar til at sejle på CO2 neutrale biobrændsler inden 2025,” siger direktøren.
Tutum Shipping er startet med en flåde på fire skibe, der er ejet af et selskab fra Esbjerg. Det nye rederi driver shipmanagement og sørger for skibenes vedligeholdelse og bemanding.
“Der opstod en mulighed, som vi var nødt til at gribe. Jeg har tidligere været teknisk sparringspartner på den her specifikke flåde og hjulpet med at optimere den, så da ejerne spurgte mig om jeg var interesseret i at drive og udvikle den, slog jeg til med det samme. Det er en meget spændende opgave,” siger Jan Rindebæk, der siden 2019 har rådgivet maritime virksomheder om CO2-reduktion og grøn omstilling i JAR Marine Consult.
Det nye rederi har etableret sig i Svendborg Maritime Erhvervspark - helt centralt i Svendborgs maritime klynge.
“Svendborgs DNA er maritimt! Med det maritime centrum på havnen, hvor erhvervsparken ligger side om side med SIMAC, kan vi opnå nogle helt unikke synergier, fordi vi får adgang til højtuddannet arbejdskraft og de nyeste blå teknologier. Det bliver helt afgørende for vores teknologiske udvikling og rekruttering, siger direktøren, som allerede har rekrutteret to studerende fra Simac til Tutum Shipping.
Ud over hovedkontoret i Svendborg råder Tutum Shipping også over et mindre kontor i Esbjerg. Shipping-virksomheden beskæftiger ud over bemandingen på skibene i dag seks ansatte på land.
“Det holder vi fast i frem til sommer. Herefter bygger vi på i takt med, at vi udbygger flåden,” siger Jan Rindebæk.
-emte