Odense Havn har brudt havneloven

Trafikstyrelsen har i en afgørelsen givet Blue Water Shipping ret i, at Odense Havn gennem datterselskabet Lindø Industripark har overtrådte havneloven på en lang række punkter. Dermed har Blue Water Shipping været udsat for ulovlig konkurrence fra et kommunalt ejet selskab.

Den otte sider lange afgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver Blue Water Shipping ret i alle deres væsentligste indsigelser mod det kommunalejede Lindø Industriparks aktiviteter.

Styrelsens affejer Lindø Industriparks påstand om, at hele sagen skal afvises, fordi klagen ikke kan indgives mod Odense Havn, da de kritiserede aktiviteter udøves af Lindø Industripark A/S, der er et privat selskab. Men selskabet er 100 pct. ejet af Odense Havn, der er derfor ikke grundlag for at skelne mellem Odense Havn og Lindø Industriparks aktiviteter i forhold til havnelovens regler.

Og havneloven siger klart, at kommunale selvstyrehavne ikke må beskæftige sig med aktiviteter, "hvis de i forvejen udøves af en privat aktør".

Og det var lige præcis det, der var tilfældet på en lang række områder, har styrelsen afgjort.

Striden mellem Blue Water Shipping og Odense Havn startede, da havnen 1. januar 2014 overtog Lindø Industripark og begyndte at tilbyde de ydelser, som Blue Water i forvejen tilbød. Blue Water siger, at de på den baggrund har oplevet et fald i aktivitetsniveau og indtjening.

”Det er kritisabelt, at en kommunal selvstyrehavn i over tre år tillader sig at se stort på lovgivningen. Vi har løbende forsøgt at komme i konstruktiv dialog med havnedirektøren for Odense Havn om en fornuftigt løsning. Men det har været forgæves, selv om vi løbende har anført, at flere af de aktiviteter, de begyndte at udføre i 2014, var problematiske i forhold til havneloven: at en kommunal selvstyrehavn ikke inden for lovens rammer kan udøve disse aktiviter, når en privat aktør allerede udøver disse”, siger Kurt Skov, administrerende direktør og grundlægger af Blue Water Shipping.

Efter afgørelsen fra styrelsen 31.marts har Kurt Skov personligt forsøgt at komme i dialog omkring et fornuftigt fremtidigt samarbejde med Odense Havn, og havde et møde med havnedirektøren i sidste uge.

”Det er desværre min opfattelse, at Odense Havn ikke har respekt for afgørelsen eller ønsker et konstruktivt samarbejde, og derfor ser vi os nødsaget til at gå videre med sagen. Vi er i gang med at forberede en erstatningssag mod Odense Havn omkring de tab, vi har haft som følge af Odense Havns ulovlige aktiviteter”, siger Kurt Skov, der ikke ønsker at oplyse det præcise erstatningsbeløb – ud over at det drejer sig om et milllionbeløb.

Odense Havn er fornylig blevet fusioneret med Lindø Industripark og omdannet fra en kommunal selvstyrehavn til en kommunal aktieselskabshavn, som lovligt kan tilbyde havnerelateret operatørvirksomhed i konkurrence med private selskaber som Blue Water Shipping.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark