Offshore fartøj der også kan fiske
Det Norske Veritas har udviklet et nyt fiskekutter konceptskib, der med få greb kan omdannes til et offshore fartøj uden for fiskesæsonen. Konceptskibet, der bærer navnet Catchy, bruger LNG som brændstof.
”Vi præsenterer blot et koncept. Så er det op til skibsdesignere og værfter at udvikle skibstypen. Vi har ingen patenter eller kommercielle bagtanker, men vi vil gerne være med til at udarbejde standarder og klassekrav”, siger Arnstein Eknes, direktør for specialskibe i DNV.
Cathy, som er beregnet til notfiskeri og pelagisk fiskeri, er omkring 55 - 60 meter langt. Der findes omkring 1.500 fiskeskibe af denne type i verden, heraf mange i Europa. Mange har nået en alder på 30 - 40 år og er modne til ophugning.
Projektleder Martin Davies fra DNV har sammen med en gruppe DNV medarbejdere brugt lang tid på at kortlægge og sætte sig ind i fiskernes situation. Det viste, at skibene kan dække langt flere funktioner og dermed undgå at ligge uvirksomme hen på grund af kvoter og lignende. Men det kæver, at skibene bliver konstrueret på en anden måde,
DNV forestiller sig, at fiskeskibene også kan bruges indenfor offshore sektoren, til f.eks. at styre miniubåde eller inspicere og reparere rørledninger.
Fartøjerne har også god plads på dækket til montering af f.eks. udstyr til opsamling af olie, så de kan indgå i olieberedskabet, eller være serviceskibe for offshore vindmølleparker.
”Skibene er platforme der kan benyttes til mange formål. Nu kaster vi nogle ideer ud, og så er der andre der finde på flere opgaver de kan løse”, siger Eknes.
Kilde: tu.no