Scandlines vinder international pris
Scandlines elektriske fragtfærge Futura har vundet Ferry Shipping Summit-prisen i kategorien Short-Sea Ferry of the Year 2024. Ferry Shipping Summits mission er at støtte færgerederier og havne med ideer og mulige løsninger, der fremmer bæredygtig udvikling,
Foto: Scandlines
”Vi er meget beærede over at modtage denne pris. Futura er for os som rederi et kvantespring mod vores vision om emissionsfri drift i 2040. Samtidig er Futura endnu et konkret eksempel på, at elektrisk færgedrift ikke kun er til de helt korte distancer”, siger Michael Guldmann Petersen, COO i Scandlines.
Det er ikke første gang Scandlines modtager en pris for en færge. I 2014 fik rederiet en Shippax-pris for at have ombygget M/F Prinsesse Benedikte fra konventionel dieselfærge til hybridfærge.
I 2017 fik Scandlines atter en Shippax-pris – denne gang for den nybyggede hybridfærge M/F Berlin, som var blevet indsat på Gedser-Rostock-ruten året før.
Ferry Shipping Summit-prisen er ikke den eneste pris, Scandlines fik i sidste uge. Den 5. november modtog rederiet en innovationspris i Frankfurt fra det tyske selskab for transportforskning. Scandlines fik prisen for den kommende ombygning af to af de fire hybridfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in hybridfærger.
Med ombygningen vil de to færger på kun 12 minutter kunne lades op med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart på 45 minutter.
-mauh
Fakta om Futura
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16 knob
Overfartstid: 45 minutter
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR