Scandlines vinder international pris
Scandlines elektriske fragtfærge Futura har vundet Ferry Shipping Summit-prisen i kategorien Short-Sea Ferry of the Year 2024. Ferry Shipping Summits mission er at støtte færgerederier og havne med ideer og mulige løsninger, der fremmer bæredygtig udvikling,
”Vi er meget beærede over at modtage denne pris. Futura er for os som rederi et kvantespring mod vores vision om emissionsfri drift i 2040. Samtidig er Futura endnu et konkret eksempel på, at elektrisk færgedrift ikke kun er til de helt korte distancer”, siger Michael Guldmann Petersen, COO i Scandlines.
Det er ikke første gang Scandlines modtager en pris for en færge. I 2014 fik rederiet en Shippax-pris for at have ombygget M/F Prinsesse Benedikte fra konventionel dieselfærge til hybridfærge.
I 2017 fik Scandlines atter en Shippax-pris – denne gang for den nybyggede hybridfærge M/F Berlin, som var blevet indsat på Gedser-Rostock-ruten året før.
Ferry Shipping Summit-prisen er ikke den eneste pris, Scandlines fik i sidste uge. Den 5. november modtog rederiet en innovationspris i Frankfurt fra det tyske selskab for transportforskning. Scandlines fik prisen for den kommende ombygning af to af de fire hybridfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in hybridfærger.
Med ombygningen vil de to færger på kun 12 minutter kunne lades op med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart på 45 minutter.
-mauh
Fakta om Futura
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16 knob
Overfartstid: 45 minutter
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR