Prysmians nyeste skib kabelægningsskib i drift
Dette skib er en videreudvikling af eksisterende Leonardo da Vinci klasse fartøj, og kan prale af at have markedets mest avancerede teknologi. Fartøjet vil styrke Prysmians nøglefærdige projektudførelsesevne (EPCI) og position på markedet for sammenkoblinger og offshore vindmølleparker.
Foto: Prysmian
Prysmian Monna Lisa vil matche Leonardo da Vincis kapacitet og ydeevne, samtidig med at det inkorporerer nogle miljøvenlige forbedringer såsom lavere C02-emissioner takket være et landforbindelses- og energilagringssystem ved hjælp af batterier.
Fartøjet er hybrid med et energilageringssystem på 3 MW, der vil slå til ved høj hastighed eller installationskapacitet, og som kan muliggøre en reduktion af brændstofforbruget på op til 40%. Dertil er de 6 motorer miljøvenlige og i stand til at køre på bio-diesel.
Prysmian har investeret € 200 mio. i selve skibet og yderligere € 40 mio. til kabeludstyr. Fartøjet er bygget og færdigmonteret af norske VARD Group, en af verdens førende inden for design og konstruktion af specialiserede fartøjer til offshore-markedet.
Med en længde på 171 meter og en bredde på 34 meter, vil det nye kabellægningsfartøj blive udstyret med :
6 motorer med 21 MW samlet kapacitet
bio-diesel konvertible motorer
3 MW batteri lagersystem
transithastighed på over 16 knob
kapstan med 100 tons trækkraft
2 uafhængig kabellægningslinjer
dybvandsinstallation ned til 3.000 meter
2 roterende kabelkarruseller med en kapacitet på 7.000 og 10.000 tons
gravsystemer og værktøjer som Heavy Duty Plough, Hydroplow, SeaRex, Sea Mole, Sea Otter
DP3 positioneringssystem
plads til 120 personer
De første opgaver for Mona Lisa bliver udførelsen af planlagte projekter såsom:
Dominion Energy - undersøiske kabelprojekt i USA
Neuconnect Energy - link-projekt mellem Storbritannien og Tyskland
Dolwin4 og Borwin4 - eksportkabel til havmølleprojekter i Tyskland
Kilde: Installatør.dk