Svitzer: Ny serie kan blive gamechanger
Danske Svitzer har store forhåbninger til selskabets nye slæbebådsserie, TRAnsverse, som ifølge Svitzers COO har potentiale til at blive en gamechanger i havne- og terminalbugsering.
Det operationelle anvendelsesområde er ifølge Svitzer udvidet med 50 pct for den nye serie slæbebåde, mens brændstofeffektiviteten er forbedret med 15 pct.. Foto: Svitzer
Svitzer har fået udarbejdet en hvidbog, der ifølge selskabet dokumenterer, hvordan den nye TRAnsverse-slæbebåd kan udføre bugseringsopgaver, som standard ASD-slæbebåde af samme eller større størrelse ikke kan.
Med sit nye design løfter Svitzers TRAnsverse-slæbebåd manøvredygtighed og bugseringskapacitet til et nyt niveau. Det er konklusionen i hvidbogen, der bygger på data fra søprøver og slæbebådens første måneders drift. Ved hastigheder over 2-3 knob i dynamiske tilstande udvider TRAnsverse-slæbebåden sit operationelle anvendelsesområde med ca. 50 pct. sammenlignet med standard ASD-slæbebåde af samme eller større størrelse. Desuden har TRAnsverse-slæbebåden vist en brændstofeffektivitet, der er forbedret med 15 pct.
"Vi mener, at TRAnsverse-slæbebåden har potentiale til at blive en gamechanger i havne- og terminalbugsering. Den kan løse væsentlige udfordringer i havne, såsom trængsel, større skibe og mere ekstreme vejrforhold. Vi har nu solid dokumentation for, at TRAnsverse-slæbebåden kan håndtere de fleste daglige opgaver hurtigere og mere effektivt end standard slæbebådsdesigns. Det betyder, at den kan være med til at forhindre forsinkelser i havne, hvilket kan være dyrt og have vidtrækkende konsekvenser for forsyningskæderne," siger Kasper Karlsen, Chief Operating Officer hos Svitzer.
Svitzer har patenteret TRAnsverse-designet i samarbejde med skibsarkitekten Robert Allan Ltd.
-emte