Oliepris tvinger endnu et selskab til tillæg
Verdens nyeste rederi samarbejde, ONE, annoncerer nu, at de også indfører et særligt pristillæg på grund af den voldsomt stigende pris på bunkerolie. Regningen for den dyrere olie kan løbe op i 10 mia. dollar på årsbasis for containerederierne, hvis de ikke sender den videre til kunderne, siger ONE.
Verdens næststørste containerrederi, MSC, var de første til at annoncere et midlertidigt særligt bunkertilllæg på grund af den galopperende oliepris. Få dage efter, den 25 maj fulgte Maersk Line og CMA CGM efter og nu melder det nye japanske samarbejde ONE sig i rækken af rederier, der sender regningen for den højere oliepris videre til kunderne.
“One har oplevet en progressiv og betydelig stigning i brændstofomkostningerne over de seneste måneder. Bunker priserne er steget med mere end 25 pct. i løbet af 2018 og kan stige yderligere. Denne vedvarende stigning har stor indvirkning på vores omkostningsbase,” hedder det i en udtalelse fra rederiet, hvor tillægget annonceres.
Bunkerolien koster nu ca. 100 dollar/ton mere end sidste år.
“Hvis trenden med øgede brændstofomkostninger fortsætter, kan vi se frem til en 10 mia. dollar stor regning til containerrederierne, hvis vi ikke sender den videre til kunderne,” udtalte Jeremy Nixon, CEO i ONE på en konference i Kina i sidste måned.
Tillægget vil træde i kraft pr. 1. juli og vil variere mellem 20 og 110 dollar/teu afhængig af containertype.
Maersk Line indførte tillægget pr. 1. juni. Hos verdens største containerrederi udgør tillæg 60 dollar/teu for alm. containere og 90 dollar/teu for kølecontainere.
Kilde: Fairplay