Otte besætningsmedlemmer omkommet
Her til morgen går Svitzer i gang med at vurdere, hvordan man bedst kan bjærge den kæntrede coaster Omar N. Coasteren ligger lige nu på en sandbanke med bunden i vejret. Men først skal vraget tømmes for olie.
Otte af de 11 besætningsmedlemmer omborg på den tyrkisk ejede coaster Omer N betragtes nu som omkommet. Der er indtil nu fundet fire omkomne, mens fire besætningsmedlemmer fortsat savnes, men betragtes som omkomne. Kun tre overlevede kæntringen.
Der er endnu ingen officiel forklaring på, hvad der var årsag til, at coasteren kæntrede søndag ved 16-tiden i forholdsvis godt vejr.
Søfartsstyrelsens arbejder ud fra en teori om, at det var vand i lastrummet, der fik coasteren til at kæntre.
" Den reddede styrmandsaspiranten har forklaret, at han var på broen, da skibet blev mere og mere ustabilt og begyndte at rulle fra side til side. Han blev sendt ned for at purre besætningen, og da han kom tilbage til broen, kæntrede skibet", siger chefen for Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed Lars G. Nielsen til Ritzau.
En anden mulighed er, at det var en mislykket ballastmanøvre, der fik coasteren til at kæntre. Coasterens tyrkiske operatør San-Mar Shipping sagde i går til den norske shippingavis Tradewinds, at skibet i følge deres oplysninger var i gang med at trimme ballasttankene da coasteren kæntrede.
Men nu går bjergningsoperationen så i gang.
"Det kan godt vare nogle dage, før bjærgningsplanen er klar - og den skal først godkendes af Søværnet. Derefter skal olietankene tømmes, inden Svitzer kan gå i gang med selve bjærgningen. Når skibet er tømt for vand, så venter vi at finde de sidste tre omkomne ombord i vraget", siger SOKs presseofficer Klaus Randrup til Lolland Falsters Folketidende.
Her til morgen ankom miljøskibet Gunnar Thorsen til området. Det skal nu sammen med Mette Miljø, der har befundet sig i området siden søndag, overvåge at der ikke sker olieudslip i forbindelse med bjærgningen.
Ifølge SOK er der i øjeblikket ingen fare for, at det kæntrede skib skal forurene havmiljøet ved Rødsand. Skibets tanke holdes tæt, og lasten af ammoniak nitrat, der var pakket i sække, opløses og neutraliseres af havvandet.