Problemerne med Ampere løst
Den norske batteridrevne færge Ampere, der ejes af Norled og sejler mellem Lavik og Oppedal i Fjordane, havde problemer med at lade nok op i løbet af de 10 minutter, som færgen ligger i havn ved lastning og losning. Nu er problemet imidlertid løst.
”Nu har vi opgraderet system og programmerne, byttet fra radiokommunikation til wi-fi mellem land og færge og optimeret der, hvor vi kan”, siger teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik.
Ampere er udstyret med to batteripakker på 500 kWh hver. De oplades hver nat, men supplerende opladning er nødvendig. Ellers kan færgen ikke klare de 34 ture, som færgen ifølge kontrakten er forpligtet til at sejle hver dag. Men de 10 minutter, som færgen ligger i havn pr. gang viste sig at være for lidt til, at færgen kunne nå at lade nok op. Problemet var, at ganske vist ligger færgen 10 minutter i havn, men den effektive ladetid var noget mindre, da tilkobling og start af ladning tog noget tid.
Nu er ladeproblemet imidlertid løst via de ændringer, som rederiet har gennemført. Ændringerne har betydet, at den effektive ladetid er blevet længere.
Norled og det norske Vegvesenet har desuden etableret en batteribank på 350 kWh på hver kaj, som lades via det almindelige højspændingsnet.
Færgedriften på ruten varetages af tre færger. Udover Ampere sejler færgerne Lavik og Stavanger mellem Lavik og Oppedal på rute E39.
Kilde: Teknisk Ukeblad