Risiko for priskrig mellem containerrederierne
Formanden for Asian Shippers Council - John Lu - tror, at containerrederierne er på vej mod en priskrig, der vil bringe flere af dem ud på fallittens rand. Alle kunstgreb er allerede taget, nu har rederierne kun prisen tilbage at konkurrere på.
John Lu forudser, at krisen denne gang bliver langt blodigere, og at rederierne selv er skyld i den, fordi de var alt for hurtige til at reagere på stigende priser sidste år og kontrahere mange nye ultra-store containerskibe.
"Dette er hvad der sker, når rederierne arbejder som et kartel. Det er ikke et frit marked, de tænker ikke på hvad der sker på længers sigt. Det er grunden til, at situationen gentager sig igen og igen", siger John Lu.
Den store tilgang af ny tonnage presser markedet, og da slow steaming og andre tiltag der reducerer kapaciteten og omkostningerne allerede for længst er taget, er der kun rå priskrig tilbage.
Lu siger, at mange containerrederier allerede i dag sejler med store underskud, og at der med en kapacitetstilgang der er større end væksten i markedet, kun er udsigt til at raterne bliver endnu dårligere.
Godt nok er raterne steget 3,5 procent på spotmarkedet den seneste måned, men raterne ligger fortsat på et historisk lavt niveau. Dertil kommer, at den nye finansielle uro risikerer at hæmme væksten, og dermed reducere efterspørgslen yderligere.
Kilde: Journal of Commerce