Rulledæmpningstanke på fiskefartøjer
Hvis en ejer af et fiskefartøj vælger at få påmonteret en rulledæmpningstank på sit fartøj, skal man anmelde dette til Søfartsstyrelsen. Derefter skal Søfartsstyrelsen undersøge og godkende fartøjets stabilitet inden fartøjet igen kan sættes i drift.
Hvis man har fået påmonteret en rulledæmpningstank og ikke har fået foretaget en stabilitetsundersøgelse, kan fartøjet være ustabilt og derfor farligt at sejle med - og må derfor under ingen omstændigheder forlade havn, før Søfartsstyrelsen har godkendt stabiliteten.
Rulledæmpningstanken nedsætter hastigheden af skibets krængninger fra side til side. Det er vandet i tanken, der giver den dæmpende virkning.
Hvis man monterer en rulledæmpningstank sker der imidlertid forringelse af fartøjets stabilitet. Man bør derfor grundigt overveje, om det overhovedet er en god ide at få monteret en rulledæmpningstank.
Det er kun fartøjer med tilstrækkeligt fribord og særlig høj begyndelsesstabilitet, der kan have gavn af en rulledæmpningstank.
Rulledæmpningen skyldes dels den fri væskeoverflade inde i tanken, dels vægten af tank og vand, som bidrager til at hæve skibets samlede tyngdepunkt og reducere fribordet. Derfor skal der efter monteringen af en rulledæmpningstank altid foretages en stabilitetsundersøgelse og udarbejdes en ny stabilitetsbog, så man kan være sikker på, at fartøjets stabilitet er i orden. Stabilitetsforringelsen bliver større, jo højere tanken placeres i skibet.
Det er samtidig vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan rulledæmpningstanken anvendes. Der kan nemlig opstå vind- og bølgeforhold, hvor rulledæmpningstanken forringer stabiliteten så meget, at det kan være farligt for dig at anvende den.
Kilde: Søfartsstyrelsen