Rustede scrubbere kan være ny forretning
Udstyrsproducenter og værfter kan efter indførelsen af de nye svovlregler se frem til en ny forretning; reparation af rustede scrubbere. Flere og flere tilfælde dukker allerede nu op og har tiltrukket sig opmærksomhed blandt forsikringsselskaber og myndigheder.
Det belgiske firma Hydrex, der har specialiseret sig i undervands-reparationer, kan levere den ene rapport efter den anden om, hvordan de har håndteret et stigende antal sager, hvor korroderede scrubberrør har ført til vandindtrængning i f.eks. maskinrum.
Hydrex nævnte som specifikke eksempler to shuttletankere, der lå i havn i henholdsvis Rotterdam og Skagen i december i fjor og oplevede indtrængende vand fra korroderede kølerør til scrubberen.
I nogle tilfælde har Hydrex set rørføring i forbindelse med scrubber installationen, der var korroderet blot seks måneder efter installationen på skibet.
Også den norske P&I club Gard har set eksempler på gennemrustede installationer, der har ført til vandindtrængen i f.eks. maskinrum, lastrum eller ballasttanke.
Singapores Maritime and Port Authority (MPA) har også for nyligt udsendt omfattende råd omkring scrubber vedligeholdelse, hvor de bl.a. henviste til videoen herunder for at illustrere, hvor galt det kan gå, hvis scrubberen ikke er monteret korrekt, er af dårlig kvalitet eller ikke bliver vedligeholdt efter forskrifterne.
På videoen, som vi også tidligere har vist her, ser man tusindsvis af liter vand fosse ind i et maskinrum på grund af en defekt scrubber.
Kilde: Splash