Satellitbaseret overvågning ved Grønland
Allerede fra næste år får Arktisk Kommando adgang til et satellitbaseret overvågningssystem, der også dækker det polare område. Dermed er der udsigt til, at skibstrafikken ved Grønland bliver mere sikker.
”Hvis der opstår en nødsituation, vil vi præcist kunne guide fly og skibe hen til den position, hvor vi sidst har identificeret fartøjet. Det vil redde liv. Det er helt klart”, siger orlogskaptajn Michael Hjorth, der er chef for kommandoens operationsafdeling, til Ingeniøren.
Hidtil har overvågningen af det stadigt mere trafikerede farvand været sporadisk. Det satellitbaserede LRIT-system (Long Range Identification and Tracking), som globalt blev indført for to år siden, rækker ikke rundt om polen og mangler desuden oplysninger om skibenes kurs, fart, dybgang og fragt.
”I dag har vi en begrænset dækning i overvågningen af området. Når vi kommer på den anden side af 76-77 grader nord, er der ikke længere nogen anden dækning end et manuelt indrapporteringssystem, Greenpos. Her melder skibene ind hver 6. time, og hvis en melding udebliver, reagerer vi med det samme. Men en melding hver 6. time er jo ikke tilstrækkeligt, hvis der sker en seriøs ulykke”, siger Hjorth.
”Med satellitdækning vil vi kunne identificere, hvis skibene forsvinder. Postionsmeldingerne fra AIS, der jo konstant bliver opdateret vil give os et mere optimalt billede. Så hvis et skib kommer i nød, ved vi præcis, på hvilken position det befinder sig”, siger
Michael Hjorth.
Hidtil har økonomien spændt ben for satellitbaseret AIS, men med satellitleverandørernes stigende fokus på Arktis, forventer Søfartsstyrelsens afdelingsingeniør, Omar Frits Eriksson, at Grønlands Kommando, der i år overgår til Arktisk Kommando, i 2013 anvender satellitbaseret AIS som sin primære overvågningskilde:
”Vi har haft fornøjelsen af i et stykke tid at modtage data fra den canadiske satellitleverandør Exact Earth og har også en aftale om at modtage data fra den satellit, som det norske forsvar har sendt op. Vi har ikke nærstuderet, hvor godt det er. Men nu skal vi, afhængigt af hvordan markedet udvikler sig, sigte på en egentlig service til søværnets skibe til næste år”, siger Omar Frits Eriksson til Ingeniøren.
Også amerikanske Orbcomm investerer tungt i dette segment og har ifølge Omar Fritz Eriksson flere satellitter klar til opsendelse for at tage konkurrencen op med Exact Earth.
Kilde: Ingeniøren