Scandlines bestiller ladesystem i Norge
Det bliver norske NES, der skal levere et landbaseret ladesystem til færgelejet i Puttegarden, oplyser Scandlines. Systemet får en kapacitet så stor, at det vil svare til at kunne oplade 150 elbiler fra én oplader på blot 12 minutter.
Forberedelserne til indsættelsen af Scandlines´nye nul-emissions-færge, Futura, er i fuld gang og nu er også leverandøren af ladesystemet på plads.
Det bliver den norske maritime systemintegrator NES, som har specialiseret sig i bæredygtige energiløsninger og intelligente kontrolsystemer, der skal levere det landbaserede ladesystem til færgelejet i Puttgarden og forbinde udstyret til elnettet, som den regionale netoperatør, Schleswig-Holstein Netz AG driver. NES kommer også til at levere yderligere udstyr til færgen, oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.
Rederiet underskrev allerede sidste år en aftale med NES om leveringen af ladeløsningen i Rødby.
Systemet kommer til at levere strøm til både den nye fragtfærge Futura og til hybridfærgerne på ruten, der fra 2025 efter planen kommer til at sejle mindst 80 pct. emissionsfrit.
"Med en batteripakke pе ti megawatt-timer, svarende til den samlede kapacitet af omkring 150 elbiler, vil færgens batterikapacitet være blandt verdens største pе et skib. Hurtig opladning er afgørende for færgen, mens den losser og laster biler – det vil tage omkring 12 minutter. Forestil dig at oplade 150 elbiler med én oplader på kun 12 minutter. Hurtig opladning af en bil er én ting, men at håndtere denne mængde energi er en helt anden sag," siger Jan Klokk, der er VP Sales hos NES.
-emte